Elintapaohjausta kioskilta ja kulttuurielämyksiä passilla?: hyvinvointia tukevien palveluiden saavutettavuus Limingan kunnassa
Kärjä, Anu-Maija (2023)
Kärjä, Anu-Maija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116838
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin hyvinvointia tukevien palveluiden saavutettavuutta Limingan kunnassa. Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä vuoden 2023 alussa hyvinvointialueet aloittivat toimintansa suomalaisten sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluiden järjestäjänä. Vaikka Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde järjestää 1.1.2023 alkaen aiemmin Limingan kunnan järjestämisvastuulla olleet liminkalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut, jäävät hyvinvointia tukevat palvelut kunnan järjestettäväksi.
Kesällä 2022 toteutetulla kyselytutkimuksella selvitettiin, kuinka saavutettavia hyvinvointia tukevat palvelut ovat, ja toisaalta kartoitettiin saavutettavuuden esteitä. Kyselytutkimuksen tulosten lisäksi selvitystyössä hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluita sekä kulttuuri- ja hyvinvointitutkimukseen liittyviä aineistoja. Opinnäytetyössä selvisi, että palveluiden hyödyntämisen esteet ovat usein hyvin käytännönläheisiä: ei ole rahaa, palveluista ei ole tarpeeksi tietoa tai tieto on väärässä paikassa saatavilla. Joskus palvelun luo pääseminen on yksinkertaisesti mahdotonta ilman autoa tai esimerkiksi lastenhoitoapua ei ole saatavilla. Jollekin yksin tapahtumaan, harrastukseen tai palvelun äärelle lähteminen on liian suuri haaste.
Kun organisaatiomuutoksen myötä kunnan tuottamat palvelut järjestäytyvät uudelleen, on hyvä huomioida seuraavat asiat: Palveluihin tulee olla matala kynnys, eikä raha saa olla esteenä osallisuudelle. Viestinnän on oltava selkeää ja monikanavaista, osallistuminen ei saa jäädä kiinni kyydin, kaverin tai lastenhoidon puutteesta. Harrastuksia ja tapahtumia on tarjottava monipuolisesti, ja palvelut tulee rakentaa niin, että kaikkien hallintokuntien osaamista voidaan hyödyntää joustavasti ja mutkattomasti. Hyvät palvelut tukevat kuntalaisten hyvinvointia ja ennaltaehkäisevät raskaampien palvelumuotojen tarvetta. Hyvinvointikioskin tai hyvinvointipassin pilotointi ovat konkreettisia toimenpiteitä, joiden kautta kuntalaisten hyvinvointia voidaan lisätä.
Kesällä 2022 toteutetulla kyselytutkimuksella selvitettiin, kuinka saavutettavia hyvinvointia tukevat palvelut ovat, ja toisaalta kartoitettiin saavutettavuuden esteitä. Kyselytutkimuksen tulosten lisäksi selvitystyössä hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluita sekä kulttuuri- ja hyvinvointitutkimukseen liittyviä aineistoja. Opinnäytetyössä selvisi, että palveluiden hyödyntämisen esteet ovat usein hyvin käytännönläheisiä: ei ole rahaa, palveluista ei ole tarpeeksi tietoa tai tieto on väärässä paikassa saatavilla. Joskus palvelun luo pääseminen on yksinkertaisesti mahdotonta ilman autoa tai esimerkiksi lastenhoitoapua ei ole saatavilla. Jollekin yksin tapahtumaan, harrastukseen tai palvelun äärelle lähteminen on liian suuri haaste.
Kun organisaatiomuutoksen myötä kunnan tuottamat palvelut järjestäytyvät uudelleen, on hyvä huomioida seuraavat asiat: Palveluihin tulee olla matala kynnys, eikä raha saa olla esteenä osallisuudelle. Viestinnän on oltava selkeää ja monikanavaista, osallistuminen ei saa jäädä kiinni kyydin, kaverin tai lastenhoidon puutteesta. Harrastuksia ja tapahtumia on tarjottava monipuolisesti, ja palvelut tulee rakentaa niin, että kaikkien hallintokuntien osaamista voidaan hyödyntää joustavasti ja mutkattomasti. Hyvät palvelut tukevat kuntalaisten hyvinvointia ja ennaltaehkäisevät raskaampien palvelumuotojen tarvetta. Hyvinvointikioskin tai hyvinvointipassin pilotointi ovat konkreettisia toimenpiteitä, joiden kautta kuntalaisten hyvinvointia voidaan lisätä.