Lupahakemusten valmistelun ja asiakaspalvelun ulkoistaminen
Huttunen, Miia (2023)
Huttunen, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116743
Tiivistelmä
Rakennusprojekti aloitetaan rakennusluvan hankkimisella. Lupa tarvitaan lähes kaikkeen rakentamiseen, eikä ennen myönnettyä rakennuslupaa saa rakentamista aloittaa. Lupahakemusprosessi on vaativa kokonaisuus ja vaatii ammattitaitoa sen laatijalta. Paikallinen rakennusvalvontaviranomainen myöntää luvan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää rakennuslupahakemusten valmistelun ja asiakaspalvelun ulkoistamisen mahdollisuuksia. Rakennusvalvonta kärsii jatkuvasta resurssipulasta lupahakemusten paljouden sekä aikaa vievän asiakkaiden neuvomisen takia. Työssä pyrittiin selvittämään, miten asiakaspalvelun ulkoistaminen vaikuttaisi tähän ongelmaan ja olisivatko kunnat kiinnostuneita tällaisesta muutoksesta sekä kokevatko eri kunnat tarvetta helpottaa heidän työtaakkaansa.
Työssä laadittiin kyselylomake, joka lähetettiin eri kokoisille kunnille ympäri Suomen. Tavoitteena oli saada mahdollisimman kattavasti tietoa kiinnostuksesta ja tarpeesta asiakaspalvelun ulkoistamiselle.
Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 83 kappaletta erikokoisilta kunnilta ympäri Suomen. Osa vastaajista oli kiinnostuneita uudistuksesta rakennuslupahakemuksiin, mutta toiset vastaajat kokivat, että uudistus voisi jopa hankaloittaa rakennusluvan saamista. Kyselylomakkeen tulokset koottiin ja tiivistettiin tähän opinnäytetyöhön ja lähetettiin tilaajalle, joka päättää, viekö ulkoistamisideaa eteenpäin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää rakennuslupahakemusten valmistelun ja asiakaspalvelun ulkoistamisen mahdollisuuksia. Rakennusvalvonta kärsii jatkuvasta resurssipulasta lupahakemusten paljouden sekä aikaa vievän asiakkaiden neuvomisen takia. Työssä pyrittiin selvittämään, miten asiakaspalvelun ulkoistaminen vaikuttaisi tähän ongelmaan ja olisivatko kunnat kiinnostuneita tällaisesta muutoksesta sekä kokevatko eri kunnat tarvetta helpottaa heidän työtaakkaansa.
Työssä laadittiin kyselylomake, joka lähetettiin eri kokoisille kunnille ympäri Suomen. Tavoitteena oli saada mahdollisimman kattavasti tietoa kiinnostuksesta ja tarpeesta asiakaspalvelun ulkoistamiselle.
Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 83 kappaletta erikokoisilta kunnilta ympäri Suomen. Osa vastaajista oli kiinnostuneita uudistuksesta rakennuslupahakemuksiin, mutta toiset vastaajat kokivat, että uudistus voisi jopa hankaloittaa rakennusluvan saamista. Kyselylomakkeen tulokset koottiin ja tiivistettiin tähän opinnäytetyöhön ja lähetettiin tilaajalle, joka päättää, viekö ulkoistamisideaa eteenpäin.