Opas matkailuyritykselle somestrategian laatimiseen kotimaan markkinoilla
Siltakoski, Atte; Mäkelä, Joonas (2023)
Siltakoski, Atte
Mäkelä, Joonas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116428
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä sosiaalisen median kautta yrityksen markkinointiin kuuluu ja mitä kotimaan matkailualan yritysten pitää ottaa huomioon tehdessään somestrategiaa. Kävimme läpi eri vaiheita ja mahdollisuuksia some markkinoinnissa, jonka pohjalta laadimme oppaan kotimaan matkailualan yrityksille. Opinnäytetyössä siis käytiin läpi tietoperustaa sosiaalisesta mediasta, sen hyödyntämisestä markkinointivälineenä, sekä eri alustoista ja keinoista, joita yritykset voivat hyödyntää ja jotka, ovat tällä hetkellä suosittuja.
Teoriaosuudessa hyödynsimme kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Teoriaosuudessa keskeisinä aiheina olivat suomalaiset matkailijat ja heidän kulutustottumuksensa, markkinointi yleisesti sosiaalisessa mediassa sekä somestrategia ja sen rakenne. Tutkimusosuudessa haastattelimme kahta yritystä ja heidän somevastaavaa henkilöä Teams-alustan kautta. Haastattelujen analysoinnin tuloksia käytimme hyväksi lähteiden kanssa opasta kirjoittaessa.
Lopuksi kokosimme itse oppaan kotimaan matkailuyrityksille, jossa on hyödynnetty teoriaosuutta sekä tutkimustuloksia luodaksemme oppaan somessa onnistuneeseen markkinointiin kotimaan matkailualalla.
Teoriaosuudessa hyödynsimme kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Teoriaosuudessa keskeisinä aiheina olivat suomalaiset matkailijat ja heidän kulutustottumuksensa, markkinointi yleisesti sosiaalisessa mediassa sekä somestrategia ja sen rakenne. Tutkimusosuudessa haastattelimme kahta yritystä ja heidän somevastaavaa henkilöä Teams-alustan kautta. Haastattelujen analysoinnin tuloksia käytimme hyväksi lähteiden kanssa opasta kirjoittaessa.
Lopuksi kokosimme itse oppaan kotimaan matkailuyrityksille, jossa on hyödynnetty teoriaosuutta sekä tutkimustuloksia luodaksemme oppaan somessa onnistuneeseen markkinointiin kotimaan matkailualalla.