Musikaalinen minä!: miten soitonopettaja voi tukea esiopetusikäisen lapsen yksilöllistä lahjakkuutta.
Väisänen, Emma (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116830
Tiivistelmä
Opinnäytteeni käsittelee 5–6-vuotiaiden lasten soitonopetusta. Pohdin opinnäytetyössä seuraavia kysymyksiä: Mitä musikaalisuus on? Miten lapsen yksilöllistä lahjakkuutta voi tukea? Millaiset luonteenvahvuudet ovat suotuisia soiton opiskelussa? Miten näitä vahvuuksia löytää ja kuinka niitä harjoitellaan? Miten syntyy polku kohti pitkää musiikkiharrastusta?
Opinnäytetyöni perustuu kirjalliseen tietoperustaan: lähdeaineistona on oppaita, kirjoja ja artikkeleita. Sain lähdeaineistosta kattavan lisän pedagogiseen käyttöteoriaani erilaisia opetustapoja, harjoituksia sekä henkilökohtaisen kasvun välineitä.
Työ on katsaus siihen, miten soitonopettaja voi huomioida ja antaa tilaa lapsen yksilölliselle lahjakkuudelle, vahvuuksille ja musiikillisen ilmaisun tarpeille. Tällaisia keinoja ovat mm. se, että opettaja perehtyy omiin ja oppilaidensa vahvuuksiin ja temperamenttiin. Soitonopetukseen voi liittää harjoitteita vahvuuksien huomaamiseksi ja nimeämiseksi. Lasten kehitystasoihin sekä niiden asettamiin vaatimuksiin tutustuminen on myös avuksi.
Opinnäytetyöni antaa varsinkin tuoreelle soitonopettajalle vinkkejä esiopetusikäisten lasten opettamiseen. Vinkkejä voi soveltaen toteuttaa myös vanhempien oppilaiden kanssa.
Opinnäytetyöni perustuu kirjalliseen tietoperustaan: lähdeaineistona on oppaita, kirjoja ja artikkeleita. Sain lähdeaineistosta kattavan lisän pedagogiseen käyttöteoriaani erilaisia opetustapoja, harjoituksia sekä henkilökohtaisen kasvun välineitä.
Työ on katsaus siihen, miten soitonopettaja voi huomioida ja antaa tilaa lapsen yksilölliselle lahjakkuudelle, vahvuuksille ja musiikillisen ilmaisun tarpeille. Tällaisia keinoja ovat mm. se, että opettaja perehtyy omiin ja oppilaidensa vahvuuksiin ja temperamenttiin. Soitonopetukseen voi liittää harjoitteita vahvuuksien huomaamiseksi ja nimeämiseksi. Lasten kehitystasoihin sekä niiden asettamiin vaatimuksiin tutustuminen on myös avuksi.
Opinnäytetyöni antaa varsinkin tuoreelle soitonopettajalle vinkkejä esiopetusikäisten lasten opettamiseen. Vinkkejä voi soveltaen toteuttaa myös vanhempien oppilaiden kanssa.