Laadunhallintaprosessin uudistaminen ja digitalisointi
Koskinen, Ilona (2023)
Koskinen, Ilona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116850
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön kohdeyrityksenä oli infra-alan yritys Oteran Oy. Yrityksellä oli jo valmis toiminta- ja laadunhallintajärjestelmä, mutta sitä ei ollut päivitetty hetkeen. Yrityksen tiedossa oli päivitystarve, mutta sopivaa ratkaisua ei ollut vielä löydetty. Lisäksi kohdeyrityksellä oli toiveena lisätä digitaalisuutta prosesseihin. Tämän insinöörityön tarkoituksena oli siis tunnistaa laadunhallintaprosessin kehityskohteet sekä löytää näihin sopiva digitaalinen ratkaisu.
Insinöörityön tekijän aikaisempi työkokemus kohdeyrityksessä sekä haastattelut avainhenkilön kanssa muodostivat kattavan nykytila-analyysin. Nykytila-analyysin pohjalta tunnistettiin laadunhallintajärjestelmän sekä -prosessin vahvuudet ja kehityskohteet.
Merkittävimpänä vahvuutena tunnistettiin järjestelmän valmis rakenne, jossa prosessin kohdat ja vaiheet ovat jo selkeästi tiedossa. Huomattiin kuitenkin, että osa prosessista on aikaa vievä, sillä joissakin työtehtävissä tapahtuu turhaa manuaalista toistoa. Eräiden työtehtävien kohdalla huomattiin löytyvän riski mahdollisille virheille sekä viivästyksille. Kehityskohtia tunnistettiin siis muutamasta prosessin vaiheesta. Yrityksen toiminta on hyvin tarkkaa sekä nopeatempoista, joten edellä mainituille löydöksille ei ole prosessissa tilaa.
Insinöörityössä löydettiin kohdeyritykselle sopiva digitaalinen ratkaisu, joka voisi auttaa kehityskohteissa ja haasteissa. Ratkaisuun päästiin tutkimalla yrityksen nykytilannetta, kirjallisuutta aiheesta sekä markkinoiden eri ratkaisuja. Insinöörityön lopputuotoksena syntyi uudistettu ja digitalisoitu laadunhallintaprosessi, joka toimii osana kohdeyrityksen laadunhallintajärjestelmää. Tulevaisuudessa yritys voi ottaa ehdotetun ratkaisun käyttöön koko organisaation laajuisesti.
Insinöörityön tekijän aikaisempi työkokemus kohdeyrityksessä sekä haastattelut avainhenkilön kanssa muodostivat kattavan nykytila-analyysin. Nykytila-analyysin pohjalta tunnistettiin laadunhallintajärjestelmän sekä -prosessin vahvuudet ja kehityskohteet.
Merkittävimpänä vahvuutena tunnistettiin järjestelmän valmis rakenne, jossa prosessin kohdat ja vaiheet ovat jo selkeästi tiedossa. Huomattiin kuitenkin, että osa prosessista on aikaa vievä, sillä joissakin työtehtävissä tapahtuu turhaa manuaalista toistoa. Eräiden työtehtävien kohdalla huomattiin löytyvän riski mahdollisille virheille sekä viivästyksille. Kehityskohtia tunnistettiin siis muutamasta prosessin vaiheesta. Yrityksen toiminta on hyvin tarkkaa sekä nopeatempoista, joten edellä mainituille löydöksille ei ole prosessissa tilaa.
Insinöörityössä löydettiin kohdeyritykselle sopiva digitaalinen ratkaisu, joka voisi auttaa kehityskohteissa ja haasteissa. Ratkaisuun päästiin tutkimalla yrityksen nykytilannetta, kirjallisuutta aiheesta sekä markkinoiden eri ratkaisuja. Insinöörityön lopputuotoksena syntyi uudistettu ja digitalisoitu laadunhallintaprosessi, joka toimii osana kohdeyrityksen laadunhallintajärjestelmää. Tulevaisuudessa yritys voi ottaa ehdotetun ratkaisun käyttöön koko organisaation laajuisesti.