Läsnäoloa kitaratunneilla: tietoisuus- ja läsnäoloharjoitteita klassisen kitaran oppilaille
Savola, Sakari (2023)
Savola, Sakari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116872
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää minkälaisia tietoisuus- ja läsnäoloharjoituksia voi tehdä 8–12-vuotiaiden kitaraoppilaiden kanssa. Tavoitteena on antaa soitonopettajille ymmärrystä tietoisuus- ja läsnäolotaitojen mahdollisista hyödyistä, esimerkkejä lasten ja nuorten kanssa tehtävistä harjoituksista ja rohkaista erilaisten tietoisuus- ja läsnäoloharjoitteiden integrointia omaan opetukseen.
Opinnäytetyötä varten tehtiin neljän viikon kokeilujakso, missä 8–12-vuotiaille kitaraoppilaille teetettiin tietoisuus- ja läsnäoloharjoituksia. Kokeilujaksoon valikoitui kuusi oppilasta Kallion Musiikkikoulusta. Harjoitukset videoitiin ja analysoitiin jälkeenpäin.
Opinnäytetyössä selviää, että monenlaiset tietoisuus- ja läsnäolotaidot sopivat soittotunneille. Opinnäytetyö ei ota juuri kantaa harjoitusten hyötyihin, sillä vaatisi lisää tutkimusta selvittää kuinka tehokkaita harjoitukset ovat. Lähdeaineistojen pohjalta voidaan todeta, että harjoituksien tekemisellä voi olla paljon positiivisia hyötyjä.
Opinnäytetyö voi olla hyödyllinen kaikille, jotka haluavat tutustua tietoisuus- ja läsnäoloharjoituksiin ja ohjata niitä muille. Opinnäytetyön tuloksia voi soveltaa kaikenikäisille ja muidenkin aihepiirien opetukseen.
Opinnäytetyötä varten tehtiin neljän viikon kokeilujakso, missä 8–12-vuotiaille kitaraoppilaille teetettiin tietoisuus- ja läsnäoloharjoituksia. Kokeilujaksoon valikoitui kuusi oppilasta Kallion Musiikkikoulusta. Harjoitukset videoitiin ja analysoitiin jälkeenpäin.
Opinnäytetyössä selviää, että monenlaiset tietoisuus- ja läsnäolotaidot sopivat soittotunneille. Opinnäytetyö ei ota juuri kantaa harjoitusten hyötyihin, sillä vaatisi lisää tutkimusta selvittää kuinka tehokkaita harjoitukset ovat. Lähdeaineistojen pohjalta voidaan todeta, että harjoituksien tekemisellä voi olla paljon positiivisia hyötyjä.
Opinnäytetyö voi olla hyödyllinen kaikille, jotka haluavat tutustua tietoisuus- ja läsnäoloharjoituksiin ja ohjata niitä muille. Opinnäytetyön tuloksia voi soveltaa kaikenikäisille ja muidenkin aihepiirien opetukseen.