Itseohjautuva oppiminen osana merenkulkualan digitaalista toimintaympäristöä ja akateemista opetusta
Aarnio, Aamos (2023)
Aarnio, Aamos
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117095
Tiivistelmä
Digitaaliset työkalut, verkkokurssit ja etäopetus ovat yleistyneet viime vuosina nopeasti. Tämä kehitys on avannut uusia mahdollisuuksia oppimiseen ja opetukseen, mutta samalla myös haastanut perinteisiä koulutusjärjestelmiä ja organisaatioita sopeutumaan muutokseen.
Digitalisaation johdosta itseohjautuva oppiminen ja pelillistäminen ovat yleistyneet myös merenkulkualalla, jossa ne ovat nykyään suosittuja menetelmiä oppimisen edistämiseksi. Itseohjautuva oppiminen antaa merenkulkualan ammattilaisille vapauden ja vastuun tavoitella ja kehittää omaa osaamistaan.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii suomalainen teknologiayritys Wärtsilä, jolle rakennetaan koulutustiimin projektia tukeva ohjekirja itseohjautuvan oppimisen hyödyistä ja sovelluksista. Ohjekirja on käytännössä kooste erinäisistä havainnoista, jotka liittyvät tiettyihin ennalta asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Lopputuloksena toimeksiantaja saa käyttöönsä koosteen, jossa on tiivistetysti esitetty kaikki olennaisimmat vastaukset kolutustiimin työn tueksi.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee erityisesti itseohjautuvaa oppimista. Tietoperusta alkaa siitä, mitä osaamisen kehittäminen on ja miksi se on nykypäivänä niin tärkeä osa työelämää. Sen jälkeen tietoperusta käsittelee itseohjautuvan oppimisen hyötyjä ja eroa muihin oppimismenetelmiin. Lisäksi siinä tarkastellaan muun muassa itseohjautuvan oppimisen ja pelillistämisen sisällyttämistä osaksi työn arkea. Tietoperustan osia tarkastellaan erityisesti merenkulkualan näkökulmasta.
Opinnäytetyön ja produktin sisältö perustuvat nykytila-analyysiin, joka tehtiin opinnäytetyön alkuvaiheessa. Kokonaisuuden rakentumista tukivat sekä toimialaan että tietoperustaan perehtyminen. Tavoitteiden mukaisesti toimeksiantajalle luotiin ohjekirja, josta koulutustiimi pystyy helposti lukemaan kaikista oleellisimmat vastaukset. Ohjekirja on kevyesti visualisoitu, ja sen on tarkoitus ilmaista sisällöt tiivistetysti.
Digitalisaation johdosta itseohjautuva oppiminen ja pelillistäminen ovat yleistyneet myös merenkulkualalla, jossa ne ovat nykyään suosittuja menetelmiä oppimisen edistämiseksi. Itseohjautuva oppiminen antaa merenkulkualan ammattilaisille vapauden ja vastuun tavoitella ja kehittää omaa osaamistaan.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii suomalainen teknologiayritys Wärtsilä, jolle rakennetaan koulutustiimin projektia tukeva ohjekirja itseohjautuvan oppimisen hyödyistä ja sovelluksista. Ohjekirja on käytännössä kooste erinäisistä havainnoista, jotka liittyvät tiettyihin ennalta asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Lopputuloksena toimeksiantaja saa käyttöönsä koosteen, jossa on tiivistetysti esitetty kaikki olennaisimmat vastaukset kolutustiimin työn tueksi.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee erityisesti itseohjautuvaa oppimista. Tietoperusta alkaa siitä, mitä osaamisen kehittäminen on ja miksi se on nykypäivänä niin tärkeä osa työelämää. Sen jälkeen tietoperusta käsittelee itseohjautuvan oppimisen hyötyjä ja eroa muihin oppimismenetelmiin. Lisäksi siinä tarkastellaan muun muassa itseohjautuvan oppimisen ja pelillistämisen sisällyttämistä osaksi työn arkea. Tietoperustan osia tarkastellaan erityisesti merenkulkualan näkökulmasta.
Opinnäytetyön ja produktin sisältö perustuvat nykytila-analyysiin, joka tehtiin opinnäytetyön alkuvaiheessa. Kokonaisuuden rakentumista tukivat sekä toimialaan että tietoperustaan perehtyminen. Tavoitteiden mukaisesti toimeksiantajalle luotiin ohjekirja, josta koulutustiimi pystyy helposti lukemaan kaikista oleellisimmat vastaukset. Ohjekirja on kevyesti visualisoitu, ja sen on tarkoitus ilmaista sisällöt tiivistetysti.