Kehityksellinen koordinaatiohäiriö alle kouluikäisten lasten toimintaterapiassa: esite häiriön vaikutuksesta lapsen toiminnallisuuteen ja varhaisen puuttumisen keinoja
Järvinen, Piia; Leppänen, Jonna (2023)
Järvinen, Piia
Leppänen, Jonna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117039
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan toiminnallisuutta alle kouluikäisillä lapsilla, joilla on todettu kehityksellinen koordinaatiohäiriö (Developmental Coordination Disorder – DCD) tai siihen viittaavia piirteitä. Lisäksi tuodaan esille DCD-lasten kanssa käytettäviä toimintaterapiainterventioita ja varhaisen puuttumisen keinoja.
DCD on lapsen kehityksen varhaisessa vaiheessa ilmenevä hermoston kehityshäiriö, joka ilmenee motoristen taitojen oppimisen ja suorittamisen haasteina. Se vaikuttaa lapsen toimintakykyyn ja hyvinvointiin vaikeuttaen oppimista ja jokapäiväiseen toimintaan osallistumista. DCD määritellään jatkuvaksi häiriöksi, eikä sillä ole yhtä tiettyä etiologiaa. DCD:n oirekuva ja häiriöön liittyvän komorbiditeetin kirjo on laaja ja moniulotteinen. Ei välttämättä voida tarkasti määritellä, mikä oire johtuu mistäkin sairaudesta tai oireyhtymästä.
Opinnäytetyön tuotoksena on tehty esite kehityksellisestä koordinaatiohäiriöstä Helsingin kaupungin lasten toimintaterapian pyynnöstä. Esitteessä on ammattilaisille helposti arkikäyttöön sovellettavaa tietoa siitä, kuinka kehityksellinen koordinaatiohäiriö huomioidaan alle kouluikäisten lasten toimintaterapiassa.
Lapsen toiminnallisuuteen vaikuttavia tekijöitä tarkastellaan PEO (Person-Environment-Occupation) -mallin mukaisesti. Esitteeseen on nostettu tutkimusaineistosta niitä toimintaterapiainterventioita ja -menetelmiä, joista voisivat hyötyä lapset, joilla on kehityksellinen koordinaatiohäiriö tai piirteitä siitä. Toimintaterapiainterventiot suositellaan kohdistamaan motoriseen ja toiminnalliseen suoriutumiseen, ikätasoiseen toimintaan osallistumisen tukemiseen ja psykososiaaliseen hyvinvointiin. Kuntoutuksessa tulee huomioida DCD:n oireiden ja liitännäissairauksien lisäksi lapsen yksilölliset haasteet ja vahvuudet. Tärkeää on myös yhteistyö lapsen perheen ja lähipiirin kanssa.
DCD on lapsen kehityksen varhaisessa vaiheessa ilmenevä hermoston kehityshäiriö, joka ilmenee motoristen taitojen oppimisen ja suorittamisen haasteina. Se vaikuttaa lapsen toimintakykyyn ja hyvinvointiin vaikeuttaen oppimista ja jokapäiväiseen toimintaan osallistumista. DCD määritellään jatkuvaksi häiriöksi, eikä sillä ole yhtä tiettyä etiologiaa. DCD:n oirekuva ja häiriöön liittyvän komorbiditeetin kirjo on laaja ja moniulotteinen. Ei välttämättä voida tarkasti määritellä, mikä oire johtuu mistäkin sairaudesta tai oireyhtymästä.
Opinnäytetyön tuotoksena on tehty esite kehityksellisestä koordinaatiohäiriöstä Helsingin kaupungin lasten toimintaterapian pyynnöstä. Esitteessä on ammattilaisille helposti arkikäyttöön sovellettavaa tietoa siitä, kuinka kehityksellinen koordinaatiohäiriö huomioidaan alle kouluikäisten lasten toimintaterapiassa.
Lapsen toiminnallisuuteen vaikuttavia tekijöitä tarkastellaan PEO (Person-Environment-Occupation) -mallin mukaisesti. Esitteeseen on nostettu tutkimusaineistosta niitä toimintaterapiainterventioita ja -menetelmiä, joista voisivat hyötyä lapset, joilla on kehityksellinen koordinaatiohäiriö tai piirteitä siitä. Toimintaterapiainterventiot suositellaan kohdistamaan motoriseen ja toiminnalliseen suoriutumiseen, ikätasoiseen toimintaan osallistumisen tukemiseen ja psykososiaaliseen hyvinvointiin. Kuntoutuksessa tulee huomioida DCD:n oireiden ja liitännäissairauksien lisäksi lapsen yksilölliset haasteet ja vahvuudet. Tärkeää on myös yhteistyö lapsen perheen ja lähipiirin kanssa.