Yksikaaripeiton kehittäminen
Nissinen, Risto (2023)
Nissinen, Risto
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016122
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin yksikaarinen soralavakuormakorin kuormapeite KOME Oy:lle. Tuotteella tuli olla yksinkertainen rakenne ja mahdollisimman vähän kuormatilaa vievä koko. Sen tuli olla helposti muokattavissa käsiveivikäyttöisestä automaattiseksi ja modularisoitavissa.
Perehtyminen lain vaatimuksiin kuorman varmistamisesta ja suojaamisesta sekä kuormakorin maksimileveydestä asetti työlle teknisiä rajoja. Kehitystyön tueksi tutustuttiin nykyisten käytössä olevien kuormapeittomallien toimintaan ja tutustumisen kautta havaittiin, että markkinoilta puuttuu yksinkertainen ja toimiva yksikaaripeitto. Suunnittelussa hyödynnettiin tilaajayrityksen valmiita malleja, joista muokkaamalla pystyttiin kustannustehokkaasti suunnittelemaan uusi kuorma-peittomalli.
Tuotteen teknisiksi ominaisuuksiksi määritettiin yksikertainen rakenne, automatisoitavuus ja modularisoitavuus. Ominaisuuksien määrityksessä tukeuduttiin suurilta osin kokemusperäisesti hankittuun tietoon ja arvioihin. Toteutuksessa oli tavoitteena yhdistää yrityksen olemassa olevien jätemaa- ja monikaaripeittojen hyvät ominaisuudet, kuten vähän tilaa vaativa rakenne.
Työhön sisällytettiin myös kokeellisia testejä, esimerkiksi mitattiin voiman tarvetta peiton rullautuessa akselille ja jousen käyttäytymistä kierrettäessä. Näillä pyrittiin selvittämään jousivoiman tarvetta ja tarvittavaa jousilangan paksuutta sekä jousen ominaisuuksia. Testien tuloksena löydettiin oikean tyyppinen ja voimakkuuksinen jousi.
Suunnittelutyössä käytettiin enimmäkseen koulussa tutuksi tullutta SolidWorks 3D 2021 CAD -ohjelmistoa sekä myös tilaajayrityksen käyttämää Vertex 4G -ohjelmistoa.
Lopulta rakennettiin myös prototyyppiversio, jotta pystyttiin varmistumaan mallin käytännön toimivuudesta. Prototyyppi rakennettiin helposti siirreltäväksi, mutta mahdollisimman hyvin ominaisuuksiltaan oikeaa lavaa muistuttavaksi. Prototyyppiversiota pystytään hyödyntämään myös esittelyissä ja markkinoinnissa.
Perehtyminen lain vaatimuksiin kuorman varmistamisesta ja suojaamisesta sekä kuormakorin maksimileveydestä asetti työlle teknisiä rajoja. Kehitystyön tueksi tutustuttiin nykyisten käytössä olevien kuormapeittomallien toimintaan ja tutustumisen kautta havaittiin, että markkinoilta puuttuu yksinkertainen ja toimiva yksikaaripeitto. Suunnittelussa hyödynnettiin tilaajayrityksen valmiita malleja, joista muokkaamalla pystyttiin kustannustehokkaasti suunnittelemaan uusi kuorma-peittomalli.
Tuotteen teknisiksi ominaisuuksiksi määritettiin yksikertainen rakenne, automatisoitavuus ja modularisoitavuus. Ominaisuuksien määrityksessä tukeuduttiin suurilta osin kokemusperäisesti hankittuun tietoon ja arvioihin. Toteutuksessa oli tavoitteena yhdistää yrityksen olemassa olevien jätemaa- ja monikaaripeittojen hyvät ominaisuudet, kuten vähän tilaa vaativa rakenne.
Työhön sisällytettiin myös kokeellisia testejä, esimerkiksi mitattiin voiman tarvetta peiton rullautuessa akselille ja jousen käyttäytymistä kierrettäessä. Näillä pyrittiin selvittämään jousivoiman tarvetta ja tarvittavaa jousilangan paksuutta sekä jousen ominaisuuksia. Testien tuloksena löydettiin oikean tyyppinen ja voimakkuuksinen jousi.
Suunnittelutyössä käytettiin enimmäkseen koulussa tutuksi tullutta SolidWorks 3D 2021 CAD -ohjelmistoa sekä myös tilaajayrityksen käyttämää Vertex 4G -ohjelmistoa.
Lopulta rakennettiin myös prototyyppiversio, jotta pystyttiin varmistumaan mallin käytännön toimivuudesta. Prototyyppi rakennettiin helposti siirreltäväksi, mutta mahdollisimman hyvin ominaisuuksiltaan oikeaa lavaa muistuttavaksi. Prototyyppiversiota pystytään hyödyntämään myös esittelyissä ja markkinoinnissa.