Uusien työntekijöiden perehdytyskurssin pelillistäminen
Schuurman, Eveliina (2023)
Schuurman, Eveliina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117057
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli muuntaa ohjelmistotuotantoalalla toimivan toimeksiantajayrityksen työhönperehdyttämiskurssi pelillistetyksi kokonaisuudeksi suunnittelusta toteutukseen asti käyttäen Unity-pelimoottoria.
Perehdyttämisestä työpaikalla säädetään esimerkiksi työturvallisuuslaissa. Lain velvoitteiden lisäksi työpaikan on hyvä panostaa perehdyttämiseen, koska se lisää työntekijöiden motivaatiota ja sitoutuneisuutta työnantajaan.
Pelillistäminen tarkoittaa pelillisten elementtien käyttämistä pelien ulkopuolella, ja se on tässä yhteydessä muunnettu tarkoittamaan kurssin muuttamista peliksi. Pelillistämistä on käytetty oppimisen apuna jo vuosituhansia, ja termi itsessään on 1970-luvulta.
Insinöörityön toteuttamiseen käytettiin toimeksiantajalta saatuja tekstejä lähdemateriaalina, Unity-pelimoottoria luomisen pohjana, graafiset elementit piirrettiin Clip Studio Paint -ohjelmalla tai generoitiin kuvageneraattori Dall-E 2:lla ja ohjelmointikielenä käytettiin C#:a. Pelin esittelyversion tekeminen eteni luomalla ensin Unityn pohjalle peliprojekti, johon lisättiin graafisia komponentteja tarvitun mukaan ja joihin sitten lisättiin toiminnallisuutta pelin edetessä. Pelin kartalla liikkuminen toteutettiin ensimmäisenä, ja sitten luotiin kartalta eteneminen pelin eri tasoille eli huoneisiin. Huoneisiin luotiin eri hahmoja, jotka hoitivat itse perehdyttämisen puheen ja pelaajalle esitettävien vastausvaihtoehtojen kautta. Pelin voitti läpäisemällä kaikki kartan tasot.
Insinöörityön tuloksena syntyi esittelyversio pelistä, joka toimi toimeksiantajan toivomalla tavalla ja täytti vaatimukset helppokäyttöisyydestä ja helposta päivitysmahdollisuudesta ja suoriutui testauksesta mallikkaasti. Peli on muutamaa hienosäätöä ja virheen korjaamista vaille valmiina käyttöön, ja se on luovutettu jatkokehitettäväksi toimeksiantajalle.
Perehdyttämisestä työpaikalla säädetään esimerkiksi työturvallisuuslaissa. Lain velvoitteiden lisäksi työpaikan on hyvä panostaa perehdyttämiseen, koska se lisää työntekijöiden motivaatiota ja sitoutuneisuutta työnantajaan.
Pelillistäminen tarkoittaa pelillisten elementtien käyttämistä pelien ulkopuolella, ja se on tässä yhteydessä muunnettu tarkoittamaan kurssin muuttamista peliksi. Pelillistämistä on käytetty oppimisen apuna jo vuosituhansia, ja termi itsessään on 1970-luvulta.
Insinöörityön toteuttamiseen käytettiin toimeksiantajalta saatuja tekstejä lähdemateriaalina, Unity-pelimoottoria luomisen pohjana, graafiset elementit piirrettiin Clip Studio Paint -ohjelmalla tai generoitiin kuvageneraattori Dall-E 2:lla ja ohjelmointikielenä käytettiin C#:a. Pelin esittelyversion tekeminen eteni luomalla ensin Unityn pohjalle peliprojekti, johon lisättiin graafisia komponentteja tarvitun mukaan ja joihin sitten lisättiin toiminnallisuutta pelin edetessä. Pelin kartalla liikkuminen toteutettiin ensimmäisenä, ja sitten luotiin kartalta eteneminen pelin eri tasoille eli huoneisiin. Huoneisiin luotiin eri hahmoja, jotka hoitivat itse perehdyttämisen puheen ja pelaajalle esitettävien vastausvaihtoehtojen kautta. Pelin voitti läpäisemällä kaikki kartan tasot.
Insinöörityön tuloksena syntyi esittelyversio pelistä, joka toimi toimeksiantajan toivomalla tavalla ja täytti vaatimukset helppokäyttöisyydestä ja helposta päivitysmahdollisuudesta ja suoriutui testauksesta mallikkaasti. Peli on muutamaa hienosäätöä ja virheen korjaamista vaille valmiina käyttöön, ja se on luovutettu jatkokehitettäväksi toimeksiantajalle.
