Y4 Works Oy:n brändi-identiteetin ja brändi-imagon kartoitus
Lappalainen, Kia (2023)
Lappalainen, Kia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117127
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä paneudutaan brändiin, sen merkitykseen, sekä brändi-identiteetin ja brändi-imagon väliseen suhteeseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja Y4 Works Oy on suomalainen yritys, joka tarjoaa monipuolisia palveluita kasvuun tähtääville yrityksille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on Y4 Works Oy:n brändi-identiteetti ja kuinka se vastaa asiakkaiden kokemaa brändi-imagoa. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, minkälainen on brändin merkitys ja vastataan alakysymyksiin brändipääomasta ja brändi-imagosta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustutaan ensin brändin erilaisiin määritelmiin ja merkitykseen. Brändipääoman käsitteeseen syvennytään David A. Aakerin brändipääomamallin pohjalta. Toisessa teoriaa käsittelevässä kappaleessa pureudutaan brändi-identiteetin ja brändi- imagon käsitteisiin ja niiden väliseen suhteeseen. Brändi-identiteettiin tutustutaan David A. Aakerin brändi-identiteettimallin avulla ja samaa mallia käytetään pohjana myös laadullisessa tutkimuksessa.
Opinnäytetyössä tehtiin teoriaosuuden lisäksi laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin kaksi henkilöä liittyen Y4 Worksin brändi-identiteettiin, sekä kolme heidän asiakastaan, jonka avulla kartoitettiin koettu brändi-imago. Y4 Worksin edustajista haastateltavina oli yrityksen toimitusjohtaja, sekä markkinointispesialisti, joiden haastattelut toteutettiin 16.3.2023. Asiakasyritysten haastattelut rajattiin koskemaan vain yrityspalvelun käyneitä asiakkaita, ja nämä haastattelut toteutettiin 22.3.2023-24.3.2023.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Y4 Works Oy:n brändi-imago ja brändi-identiteetti vastaavat pääsääntöisesti hyvin toisiaan. Brändin merkitys nähdään tärkeänä ja innostavana tekijänä yrityksessä. Vahva brändi herättää asiakkaissa varmuutta ja luotettavuutta ja näin ollen sen merkitys koetaan tärkeänä tekijänä palvelun tuottajaa valitessa. Alalla olevia tekijöitä, eikä Y4 Worksia tunnettu kovinkaan hyvin entuudestaan, joten tunnettuuden kasvattamisessa on vielä kehitettävää. Uskollisuus brändiä kohtaan osoittautui vahvaksi ja suositteluhalukkuus oli vahvaa, sillä palveluiden laatu koettiin erittäin hyväksi.
Yleisesti ottaen mielikuvat Y4 Worksista olivat positiivisia ja ne vastasivat hyvin yrityksen omia määrittelemiään ominaisuuksia. Y4 Worksin tavoitteen olla ratkaisukeskeinen suunnanmuuttaja koettiin toteutuvan hyvin. Y4 Works koettiin laadukkaana palvelun tarjoajana ja luottamus yritykseen ja sen brändiin oli korkealla tasolla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustutaan ensin brändin erilaisiin määritelmiin ja merkitykseen. Brändipääoman käsitteeseen syvennytään David A. Aakerin brändipääomamallin pohjalta. Toisessa teoriaa käsittelevässä kappaleessa pureudutaan brändi-identiteetin ja brändi- imagon käsitteisiin ja niiden väliseen suhteeseen. Brändi-identiteettiin tutustutaan David A. Aakerin brändi-identiteettimallin avulla ja samaa mallia käytetään pohjana myös laadullisessa tutkimuksessa.
Opinnäytetyössä tehtiin teoriaosuuden lisäksi laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin kaksi henkilöä liittyen Y4 Worksin brändi-identiteettiin, sekä kolme heidän asiakastaan, jonka avulla kartoitettiin koettu brändi-imago. Y4 Worksin edustajista haastateltavina oli yrityksen toimitusjohtaja, sekä markkinointispesialisti, joiden haastattelut toteutettiin 16.3.2023. Asiakasyritysten haastattelut rajattiin koskemaan vain yrityspalvelun käyneitä asiakkaita, ja nämä haastattelut toteutettiin 22.3.2023-24.3.2023.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Y4 Works Oy:n brändi-imago ja brändi-identiteetti vastaavat pääsääntöisesti hyvin toisiaan. Brändin merkitys nähdään tärkeänä ja innostavana tekijänä yrityksessä. Vahva brändi herättää asiakkaissa varmuutta ja luotettavuutta ja näin ollen sen merkitys koetaan tärkeänä tekijänä palvelun tuottajaa valitessa. Alalla olevia tekijöitä, eikä Y4 Worksia tunnettu kovinkaan hyvin entuudestaan, joten tunnettuuden kasvattamisessa on vielä kehitettävää. Uskollisuus brändiä kohtaan osoittautui vahvaksi ja suositteluhalukkuus oli vahvaa, sillä palveluiden laatu koettiin erittäin hyväksi.
Yleisesti ottaen mielikuvat Y4 Worksista olivat positiivisia ja ne vastasivat hyvin yrityksen omia määrittelemiään ominaisuuksia. Y4 Worksin tavoitteen olla ratkaisukeskeinen suunnanmuuttaja koettiin toteutuvan hyvin. Y4 Works koettiin laadukkaana palvelun tarjoajana ja luottamus yritykseen ja sen brändiin oli korkealla tasolla.