Antirasismia muskarissa: lastenlauluja varhaisiän musiikkikasvatukseen syrjinnän ennaltaehkäisemiseksi
Tuikkanen, Laura (2023)
Tuikkanen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117158
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on säveltää syrjintää ja ennakkoluuloja vähentäviä lastenlauluja. Työni inspiraationa olivat ikääntyville vieraskielisille pitämäni työpajat, joiden jälkeen halusin luoda työpajan lapsille, jossa on itse sävellettyjä lauluja. Tämän jälkeen haastattelin vielä monikulttuurisen varhaisiän musiikkikasvatustaustan omaavaa opettajaa, jolle vein lauluja kuunneltavaksi ja analysoitavaksi.
Pidin lasten työpajat kahdessa eri muskariryhmässä, joissa oli 3-6-vuotiaita lapsia. Työpajat pidettiin keväällä 2022. Ryhmissä oli tarkoitus kokeilla, kuinka säveltämäni laulut toimivat käytännössä sekä tutkia, kuinka lapset käyttäytyisivät antirasistisessa työpajassa. Varhaisiän musiikkipedagogin haastattelu toteutettiin keskusteluna keväällä 2023 siten, että näytin opettajalle nuotteja sekä äänityksiä säveltämistäni kappaleista.
Työni tuloksina voin todeta, että antirasismia lapsille vietäessä täytyy osata olla todella sensitiivinen siinä, miten asiaa tuo esille. Konkreettisuus ja leikit laulujen lomassa ovat tärkeässä roolissa lasten kanssa sekä se, että työpajassa olisi hyvä tasapaino sanoman kannalta; selkeää, mutta innostavaa tekemistä. Lapset suhtautuivat lauluihin ja niiden teemoihin hyvin ja myös innostuen. Erityisesti vanhemmat lapset olivat uteliaita ja ottivat ajankohtaisiakin asioita puheeksi työpajassa.
Tämä opinnäytetyö rohkaisee ottamaan myös muskarissa puheeksi ja musiikin keinoin käsittelyyn rasismin ja syrjinnän.
Pidin lasten työpajat kahdessa eri muskariryhmässä, joissa oli 3-6-vuotiaita lapsia. Työpajat pidettiin keväällä 2022. Ryhmissä oli tarkoitus kokeilla, kuinka säveltämäni laulut toimivat käytännössä sekä tutkia, kuinka lapset käyttäytyisivät antirasistisessa työpajassa. Varhaisiän musiikkipedagogin haastattelu toteutettiin keskusteluna keväällä 2023 siten, että näytin opettajalle nuotteja sekä äänityksiä säveltämistäni kappaleista.
Työni tuloksina voin todeta, että antirasismia lapsille vietäessä täytyy osata olla todella sensitiivinen siinä, miten asiaa tuo esille. Konkreettisuus ja leikit laulujen lomassa ovat tärkeässä roolissa lasten kanssa sekä se, että työpajassa olisi hyvä tasapaino sanoman kannalta; selkeää, mutta innostavaa tekemistä. Lapset suhtautuivat lauluihin ja niiden teemoihin hyvin ja myös innostuen. Erityisesti vanhemmat lapset olivat uteliaita ja ottivat ajankohtaisiakin asioita puheeksi työpajassa.
Tämä opinnäytetyö rohkaisee ottamaan myös muskarissa puheeksi ja musiikin keinoin käsittelyyn rasismin ja syrjinnän.