Alustadynamometrin tiedonkeruujärjestelmän kehittäminen
Niskanen, Valtteri (2023)
Niskanen, Valtteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117050
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja oli Finger Motors Oy, joka on oululainen ajoneuvojen tutkimus- ja tuotekehitykseen erikoistunut yritys, joka tekee kilpa- ja erikoisajoneuvoihin tehonmittauksia, moottorinohjauksien säätötöitä, johtosarjoja sekä modifiointeja ja virittämistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yrityksen uusien toimitilojen ja investointeihin liittyvänä hankintana tulleeseen alustadynamometrin testausympäristöön kattava tiedonkeruujärjestelmä ja sen laitteiden välille toimiva CAN-väylää käyttävä kommunikointiprotokolla.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi työssä keskeisessä roolissa olevan CAN-väylätekniikan käsitteitä, perusteita ja toimintaperiaatetta. Lisäksi tietoperustassa käydään läpi työssä käytettäviä pääroolissa olevia mittalaitteita eli alustadynamometriä ja palopainemittauslaitteistoa sekä niiden toimintaperiaatetta ja hyötyjä.
Käytännön osuudessa ensin määritettiin tiedonkeruujärjestelmässä käytettävät laitteet ja lisäanturit, jonka pohjalta järjestelmä hahmotettiin kaaviomuotoon. Sen jälkeen luotiin laitteiden kommunikointiprotokollan ei-fyysinen osa, jossa määriteltiin mittalaitteilta siirrettävä data ja niiden vastaanottamiseen tarvittavat DBC-tiedostot ja konfiguroinnit sekä fyysinen osuus eli testauksessa käytetyn johtosarjan teko ja koko tiedonkeruujärjestelmän testaus. Lopuksi käytännönosassa analysoitiin mitattua dataa, sekä korjattiin järjestelmän ensitesteissä ilmenneitä vikoja ja ongelmia.
Työn lopputuloksena saatiin alustadynamometrin tiedonkeruujärjestelmään toimiva CAN-väylää käyttävä kommunikointiprotokolla ja mittalaitteisto, joka tehostaa toimeksiantajan ajoneuvoihin suoritettavia tuotekehitys- ja tutkimustöitä. Lopputulos on toimiva konsepti kommunikointiprotokollasta, jonka pohjalta sitä on tulevaisuudessa helppo kehittää ja viimeistellä.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi työssä keskeisessä roolissa olevan CAN-väylätekniikan käsitteitä, perusteita ja toimintaperiaatetta. Lisäksi tietoperustassa käydään läpi työssä käytettäviä pääroolissa olevia mittalaitteita eli alustadynamometriä ja palopainemittauslaitteistoa sekä niiden toimintaperiaatetta ja hyötyjä.
Käytännön osuudessa ensin määritettiin tiedonkeruujärjestelmässä käytettävät laitteet ja lisäanturit, jonka pohjalta järjestelmä hahmotettiin kaaviomuotoon. Sen jälkeen luotiin laitteiden kommunikointiprotokollan ei-fyysinen osa, jossa määriteltiin mittalaitteilta siirrettävä data ja niiden vastaanottamiseen tarvittavat DBC-tiedostot ja konfiguroinnit sekä fyysinen osuus eli testauksessa käytetyn johtosarjan teko ja koko tiedonkeruujärjestelmän testaus. Lopuksi käytännönosassa analysoitiin mitattua dataa, sekä korjattiin järjestelmän ensitesteissä ilmenneitä vikoja ja ongelmia.
Työn lopputuloksena saatiin alustadynamometrin tiedonkeruujärjestelmään toimiva CAN-väylää käyttävä kommunikointiprotokolla ja mittalaitteisto, joka tehostaa toimeksiantajan ajoneuvoihin suoritettavia tuotekehitys- ja tutkimustöitä. Lopputulos on toimiva konsepti kommunikointiprotokollasta, jonka pohjalta sitä on tulevaisuudessa helppo kehittää ja viimeistellä.