Ohjeistus onnistuneelle verkkofasilitoinnille
Guseinova, Sabina (2023)
Guseinova, Sabina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117348
Tiivistelmä
Koronapandemian aiheuttama kriisitilanne maailmassa pakotti monia organisaatioita sopeutumaan uusiin odottamattomiin olosuhteisiin ja löytämään vaihtoehtoisia toimintatapoja yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi organisaation sisällä. Monet yritykset siirtyivät etäkokousten formaattiin perinteisten fyysisten kokousten sijaan ja käyttivät verkkofasilitointia yhteistyön edistämiseen verkkotilaisuuksissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ohjeistuksen onnistuneelle verkkofasilitoinnille, jota voitaisiin työelämässä käyttää oppaana ja tukena monimuotoisissa virtuaalitapahtumissa kuin myös luoda eri organisaatioiden jäsenille hyvän pohjan verkkofasilitoinnin suunnittelulle ja toteuttamiselle.
Opinnäytetyö toteutui itsenäisenä toiminnallisena menetelmänä ilman toimeksiantosopimusta ja sitä tuki laadullinen tutkimus yksilöhaastattelun muodossa. Opinnäytetyöhön sisältyy tuotos, joka kuvaa onnistuneen verkkofasilitoinnin eri vaiheita. Tuotoksesta voivat hyötyä eritasoiset ja ikäiset kohderyhmät omassa työssään.
Tietoperustassa käsiteltiin verkkofasilitoinnin tarkoitusta ja sen eri menetelmiä. Tutustuttiin virtuaalifasilitaattorin rooliin ja ryhmien odotusten tärkeyteen. Opinnäytetyössä verrattiin keskenään perinteistä fyysistä ja virtuaalisesti tapahtuvaa fasilitointia ja pohdittiin niiden hyötyjä ja haittoja. Syvennyttiin prosessin eri vaiheisiin ja tarkkailtiin sitä fasilitaattorin näkökulmasta.
Virtuaalifasilitoinnin käsitettä tarkasteltiin eri lähteitä hyödyntäen ja tutkittiin verkkofasilitaattorin roolia tapahtuman onnistumisen kannalta.
Opinnäytetyön aihe osoittaa, että maailman jatkuva muuttuminen vaatii nopeaa reagointikykyä ja uusien taitojen omaksumista. Verkkofasilitoinnin ohjeistus antaa hyvää potkua onnistuneelle tapahtuman järjestämiselle ja käytännön vinkkien hyödyntämiselle. Hyvä ja monipuolinen toimintaympäristö toimivilla apuvälineillä luo erinomaisen pohjan antoisan tilaisuuden rakentamiseen, joka mahdollistaa ryhmää pääsemään yhteisiin tavoitteisiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ohjeistuksen onnistuneelle verkkofasilitoinnille, jota voitaisiin työelämässä käyttää oppaana ja tukena monimuotoisissa virtuaalitapahtumissa kuin myös luoda eri organisaatioiden jäsenille hyvän pohjan verkkofasilitoinnin suunnittelulle ja toteuttamiselle.
Opinnäytetyö toteutui itsenäisenä toiminnallisena menetelmänä ilman toimeksiantosopimusta ja sitä tuki laadullinen tutkimus yksilöhaastattelun muodossa. Opinnäytetyöhön sisältyy tuotos, joka kuvaa onnistuneen verkkofasilitoinnin eri vaiheita. Tuotoksesta voivat hyötyä eritasoiset ja ikäiset kohderyhmät omassa työssään.
Tietoperustassa käsiteltiin verkkofasilitoinnin tarkoitusta ja sen eri menetelmiä. Tutustuttiin virtuaalifasilitaattorin rooliin ja ryhmien odotusten tärkeyteen. Opinnäytetyössä verrattiin keskenään perinteistä fyysistä ja virtuaalisesti tapahtuvaa fasilitointia ja pohdittiin niiden hyötyjä ja haittoja. Syvennyttiin prosessin eri vaiheisiin ja tarkkailtiin sitä fasilitaattorin näkökulmasta.
Virtuaalifasilitoinnin käsitettä tarkasteltiin eri lähteitä hyödyntäen ja tutkittiin verkkofasilitaattorin roolia tapahtuman onnistumisen kannalta.
Opinnäytetyön aihe osoittaa, että maailman jatkuva muuttuminen vaatii nopeaa reagointikykyä ja uusien taitojen omaksumista. Verkkofasilitoinnin ohjeistus antaa hyvää potkua onnistuneelle tapahtuman järjestämiselle ja käytännön vinkkien hyödyntämiselle. Hyvä ja monipuolinen toimintaympäristö toimivilla apuvälineillä luo erinomaisen pohjan antoisan tilaisuuden rakentamiseen, joka mahdollistaa ryhmää pääsemään yhteisiin tavoitteisiin.