Takuukorjausprosessi toimitilarakentamisessa
Hago, Rodi (2014)
Hago, Rodi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082513564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082513564
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli selvittää YIT Rakennus Oy:n toimitila-, liike- ja logistiikkarakentamispalveluiden takuukorjausprosessin nykytilanne ja kehittää kyseistä prosessia. Yrityksen nykytilanteeseen tutustuttiin perehtymällä toimintaohjeisiin ja haastattelemalla vastuuhenkilöitä. Lisäksi suunniteltiin takuutöiden asiakaspalautekyselyä varten kyselylomake ja koottiin takuutyökansio liitteeksi nykyiseen arkistointiohjeeseen. Tähän kansioon on keskitetysti kerätty takuutöissä tyypillisesti tarvittavat tiedot.
YIT toimitilarakentamisen tämän hetkisenä käytäntönä on, että vastaava työnjohtaja hoitaa omien kohteidensa 1- ja 2-vuotis takuukorjaukset ja takuukorjaustiimi, joka on perustettu nimenomaan takuutöitä varten, huolehtii 2-vuotistakuiden jälkeisistä sekä muista erikseen sovittavista takuukorjauksista.
Selvityksen perusteella yleisimmät takuukorjauskohteet olivat erilaiset vuodot esimerkiksi katto-, vesi- ja ilmavuodot. Suurimmat syyt takuutöihin olivat erilaiset virheet, ammattitaidon ja valvonnan puute, ilta- ja viikonlopputyöt ja aikataulu. Takuutöitä on yritetty ehkäistä muun muassa informoinnilla, palautteen antamisella työmaille sekä perusteellisella itselle luovutuksella. Takuutyöt suunnitellaan ja niiden edistymistä seurataan. Lisäksi asiakkaat otetaan huomioon takuutyöprosessissa ja heidän mielipiteitään kuunnellaan ja tarpeensa huomioidaan korjaustöiden ajan esimerkiksi korjausaikataulua laadittaessa. Haastattelujen perusteella on mahdollista tunnistaa kaksi erilaista takuutyöprosessia: asiakkaan aloitteesta alkava prosessi ja takuuaikaan liittyvä prosessi. Asiakkaan aloitteesta alkava takuutyöprosessi alkaa nimensä mukaisesti asiakkaan yhteydenotosta. Esimerkkinä asiakas, joka soittaa kohteessa ilmenneestä akuutista ongelmasta, vesivuodosta, reklamoidakseen. Takuuaikaan liittyvä takuutyöprosessi etenee erilaisten tarkastusten myötä.
Selvityksen perusteella YIT toimitilarakentamisen takuukorjausprosessi vaikuttaa toimivalta prosessilta. Yritys on panostanut takuukorjauksiin esimerkiksi perustamalla niiden hoitamista varten oman tiimin. Takuukorjausprosessin vastuu jakautuu selvästi vastaavien työnjohtajien ja takuutyötiimin kesken. Kaikki takuukorjauksia hoitavat työnjohtajat ovat vastuullisia takuutöiden suhteen ja esimerkiksi seuraavat kohteiden kuluja ja pyrkivät minimoimaan korjauskustannuksia. Kehittämiskohteina nousivat esiin asiakkaiden reklamaatioiden sirpaloituminen usealle eri taholle, vastaavien rooli 1-2-vuotis takuutöissä, aikatauluttaminen, budjetin tiukkuus ja Respan toiminta.
YIT toimitilarakentamisen tämän hetkisenä käytäntönä on, että vastaava työnjohtaja hoitaa omien kohteidensa 1- ja 2-vuotis takuukorjaukset ja takuukorjaustiimi, joka on perustettu nimenomaan takuutöitä varten, huolehtii 2-vuotistakuiden jälkeisistä sekä muista erikseen sovittavista takuukorjauksista.
Selvityksen perusteella yleisimmät takuukorjauskohteet olivat erilaiset vuodot esimerkiksi katto-, vesi- ja ilmavuodot. Suurimmat syyt takuutöihin olivat erilaiset virheet, ammattitaidon ja valvonnan puute, ilta- ja viikonlopputyöt ja aikataulu. Takuutöitä on yritetty ehkäistä muun muassa informoinnilla, palautteen antamisella työmaille sekä perusteellisella itselle luovutuksella. Takuutyöt suunnitellaan ja niiden edistymistä seurataan. Lisäksi asiakkaat otetaan huomioon takuutyöprosessissa ja heidän mielipiteitään kuunnellaan ja tarpeensa huomioidaan korjaustöiden ajan esimerkiksi korjausaikataulua laadittaessa. Haastattelujen perusteella on mahdollista tunnistaa kaksi erilaista takuutyöprosessia: asiakkaan aloitteesta alkava prosessi ja takuuaikaan liittyvä prosessi. Asiakkaan aloitteesta alkava takuutyöprosessi alkaa nimensä mukaisesti asiakkaan yhteydenotosta. Esimerkkinä asiakas, joka soittaa kohteessa ilmenneestä akuutista ongelmasta, vesivuodosta, reklamoidakseen. Takuuaikaan liittyvä takuutyöprosessi etenee erilaisten tarkastusten myötä.
Selvityksen perusteella YIT toimitilarakentamisen takuukorjausprosessi vaikuttaa toimivalta prosessilta. Yritys on panostanut takuukorjauksiin esimerkiksi perustamalla niiden hoitamista varten oman tiimin. Takuukorjausprosessin vastuu jakautuu selvästi vastaavien työnjohtajien ja takuutyötiimin kesken. Kaikki takuukorjauksia hoitavat työnjohtajat ovat vastuullisia takuutöiden suhteen ja esimerkiksi seuraavat kohteiden kuluja ja pyrkivät minimoimaan korjauskustannuksia. Kehittämiskohteina nousivat esiin asiakkaiden reklamaatioiden sirpaloituminen usealle eri taholle, vastaavien rooli 1-2-vuotis takuutöissä, aikatauluttaminen, budjetin tiukkuus ja Respan toiminta.