Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pelin taistelumekaniikan luominen Unity-pelimoottorilla

Kulha, Jarkko; Rainio, Joni (2023)

 
Avaa tiedosto
Jarkko Kulha_Joni Rainio.pdf (3.665Mt)
Lataukset: 


Kulha, Jarkko
Rainio, Joni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117091
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli jalostaa jo olemassa olevaa ideaa pelimekaniikasta ja luoda siitä prototyyppi. Ideana oli taistelussa hyödynnettävä mekaniikka, joka antaa pelaajalle vapaat kädet iskuyhdistelmien suunnitteluun. Tämä mekaniikka mahdollistaa hidastuksen aikana tapahtuvan iskujen kohdistamisen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää, miten kolmannen persoonan peliin pystyisi toteuttamaan mekaniikan, joka mahdollistaa lähitaisteluiskujen tarkan kohdistamisen haluttuun kohtaan vastustajaa.

Opinnäytetyön tietoperustassa kerrotaan pelien taistelujärjestelmän kehityksestä ja historiasta. Tämä auttaa ymmärtämään taistelujärjestelmän merkitystä ja monipuolisuutta. Lisäksi tietoperustassa selvitetään taistelujärjestelmän vaatimuksia, suunnittelussa huomioitavia seikkoja ja genren vaikutusta.

Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Unity-pelimoottorilla käyttäen C#-ohjelmointikieltä Microsoft Visual Studio -ohjelmointiympäristössä. Versionhallinnassa käytettiin GitHubia sekä Git Bashia. Työssä käytetyt pelihahmojen animaatiot ladattiin valmiina Mixamo-verkkopalvelusta

Opinnäytetyön raportissa esitellään, miten pelimekaniikka toteutettiin, mitä haasteita tuli vastaan ja miten niistä selvittiin. Työssä saatiin luotua toimiva prototyyppi, jossa toteutuu idean perusperiaatteet.
 
The aim of this thesis was to further develop and refine an existing idea of a game mechanic and create a prototype from it. The idea was a combat mechanic that would let the player freely plan their attack combinations. This mechanic allows targeting of the attacks during slow motion. The purpose of the thesis was also to find a way to make a mechanic where melee attacks could be targeted precisely on any part of the opponent in a third-person game.

The information basis of the thesis discusses the development and history of game combat systems. This helps to understand the purpose and variety of combat systems. The requirements of a combat system, the design principles and the impact of the game’s genre are also explored in the information basis.

The project was made with Unity game engine using C# and Microsoft Visual Studio for programming. GitHub and Git Bash were used for version control. The character animations used in the project were downloaded ready-made from Mixamo web service.

The thesis report presents how the game mechanics were implemented, what challenges were encountered and how they were overcome. A functional prototype with the basic principles of the idea was created.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste