Kamerakynäpedagogiikka varhaiskasvatuksessa
Pelto, Pia; Kangas, Nina (2023)
Pelto, Pia
Kangas, Nina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116665
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten kamerakynäpedagogiikkaa toteutetaan varhaiskasvatuksen arjessa. Tavoitteena on tuottaa tietoa hyvin toimivista käytännöistä, joilla varhaiskasvatussuunnitelman tieto- ja viestintätekenologiaa ja mediakasvatusta voidaan toteuttaa kamerakynäpedagogiikan avulla.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisin menetelmin ja aineisto on kerätty avoimin kysymyksin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin Kamerakynä foorumissa ja
varhaiskasvattajien ideapankissa varhaiskasvatukseen liittyvissä Facebook-ryhmissä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen ammattilaista,
joista seitsemän oli varhaiskasvatuksen opettajia ja yksi lastenhoitaja. Aineiston keräys tehtiin kevään 2023 aikana ja se analysoitiin aineistolähtöisen sisältöana lyysin avulla.
Varhaiskasvatuksen parissa kamerakynäpedagogiikasta ei ole tehty aikaisempia tutkimuksia. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta kamerakynäpedagogiikan olevan vielä uusi asia varhaiskasvatuksessa. Aineistosta nousi esiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten tarve saada lisää koulutusta kamerakynäpedagogiikan
toteuttamiseen. Aineistosta nousi selkeästi esille kamerakynäpedagogiikan helppo
ja nopea käyttöönotto.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisin menetelmin ja aineisto on kerätty avoimin kysymyksin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin Kamerakynä foorumissa ja
varhaiskasvattajien ideapankissa varhaiskasvatukseen liittyvissä Facebook-ryhmissä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen ammattilaista,
joista seitsemän oli varhaiskasvatuksen opettajia ja yksi lastenhoitaja. Aineiston keräys tehtiin kevään 2023 aikana ja se analysoitiin aineistolähtöisen sisältöana lyysin avulla.
Varhaiskasvatuksen parissa kamerakynäpedagogiikasta ei ole tehty aikaisempia tutkimuksia. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta kamerakynäpedagogiikan olevan vielä uusi asia varhaiskasvatuksessa. Aineistosta nousi esiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten tarve saada lisää koulutusta kamerakynäpedagogiikan
toteuttamiseen. Aineistosta nousi selkeästi esille kamerakynäpedagogiikan helppo
ja nopea käyttöönotto.