Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Muutoksen läpivienti muotoilun keinoin

Hallikainen, Amanda (2023)

 
Avaa tiedosto
Hallikainen_Amanda.pdf (23.59Mt)
Lataukset: 


Hallikainen, Amanda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117250
Tiivistelmä
Organisaatiot kohtaavat toimintaympäristöissään jatkuvaa muutosta ja muutoksessa navigointi edellyttää sekä organisaatioilta että henkilöstöltä kykyä omaksua muuttuvia toimintatapoja ja uutta osaamista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia muotoiluajattelun ja muotoiluprosessin soveltamista muutosjohtamiseen ja muutoksen läpiviennin suunnitteluun. Työn tavoitteena oli testata ihmislähtöisen kehittämisen ja erilaisten muotoilumenetelmien soveltumista muutoksen läpiviennin suunnitteluun ja toteutukseen uuden sovellustyökalun käyttöönotossa. Työ toteutettiin finanssialalla toimivalle asiakasorganisaatiolle osana uuden markkinointiautomaation teknologian käyttöönottoprojektia.

Työn teoreettisessa osuudessa syvennyttiin palvelumuotoilun periaatteisiin ja muotoiluprosessiin, työntekijäymmärryksen ja työntekijäkokemuksen käsitteisiin ja näiden pohjalta työntekijäkokemuksen kehittämiseen. Lisäksi teoreettinen osuus esitteli tunnetuimpia viitekehyksiä organisaation muutosjohtamiseen ja niihin liitettyjä perusajatuksia. Tavoitteena oli tunnistaa ja kuvata muotoiluajattelun ja -prosessin yhteneväisyyksiä perinteisempien organisaatioiden muutosjohtamiseen ja muutoksen hallintaan liitettyjen mallien kanssa.

Opinnäytetyön toiminnallinen osuus muodostui asiakasorganisaatiolle toteutetusta kehittämisprojektista, jossa uuden markkinointiautomaation teknologian sekä sen tuomien organisaation toiminnallisten muutosten läpivientiä lähestyttiin muotoiluprosessin vaiheita noudattaen. Projektissa tutkittiin sidosryhmiä haastattelemalla uuden teknologian tuomia muutoksia ja kiteytettiin muutosvaikutusten kuvaus tulevien loppukäyttäjien näkökulmasta. Tutkimusvaiheen havaintoihin perustuen ja yhteiskehittämisen periaatetta noudattaen suunniteltiin ratkaisut muutoksen läpiviennin tueksi. Lopputuloksena syntyi asiakasorganisaatiolle ja muutoksen sidosryhmille kohdennettu suunnitelma uuden sovelluksen käyttöönotolle, sekä siihen sisältyvien muutoksen läpiviennin toimenpiteiden ja mittaamisen konseptit.

Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että muotoiluajattelun ja muotoiluprosessin soveltaminen soveltuvat menetelmiksi myös organisaation sisäisen toiminnan kehittämiselle sekä toiminnallisen muutoksen läpiviennin suunnittelulle. Muotoiluajattelun periaatteita ja prosessia noudattamalla voidaan muutoksen läpivientiä tukea huomioimalla erityisesti muutoksen inhimillisen puolen ja sidosryhmien tarpeet. Opinnäytetyön toiminnallisella osuudella vahvistettiin teoreettisen osuuden havaintoja edellytyksistä osallistaa muutoksen kohderyhmiä muutoksen suunnitteluun ja toteutukseen tavoitellun muutoksen juurruttamiseksi organisaatioon.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste