Tunteisiin vetoaminen markkinoinnin keinona
Tuomisto, Saara (2023)
Tuomisto, Saara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116730
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona vakuutusyhtiö Fennialle. Työn tavoitteena oli selvittää, millä tunteisiin vetoamisen keinoilla henkivakuutustuotteen sisältömarkkinointia voidaan kehittää sosiaalisen median kanavassa Instagramissa. Suomessa vallitsee henkivakuutusvaje, joten henkivakuutustuotteen markkinoinnin kehittäminen nähtiin tarpeellisena.
Teoreettinen viitekehys auttaa hahmottamaan tutkimuksen tukena käytettäviä teorioita ja niihin liittyviä aiheita. Teorialuvuissa käsitellään sisältömarkkinointia, asiakkuuksien hallintaa, sosiaalisen median markkinointia sekä tunnemarkkinointia. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tiedonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksen haastateltavat eivät olleet entuudestaan Fennian asiakkaita. Haastateltavat tutustuivat Fennian sosiaalisen median Instagramin sisältöön ennen haastattelujen suorittamista.
Tutkimustulokset osoittavat, ettei Fennian markkinointi ole tavoittanut haluttua kohderyhmää. Henkivakuutustuotteeseen liittyy paljon epätietoisuutta. Positiiviset mainokset herättävät kohderyhmän huomion. Ammattitaitoisella ja luonnollisella otteella tehdyt mainokset ovat avainasemassa. Jotta kohderyhmän huomio kiinnittyy mainoksiin, tulee mainosten heijastella heidän arvomaailmansa kanssa.
Teoreettinen viitekehys auttaa hahmottamaan tutkimuksen tukena käytettäviä teorioita ja niihin liittyviä aiheita. Teorialuvuissa käsitellään sisältömarkkinointia, asiakkuuksien hallintaa, sosiaalisen median markkinointia sekä tunnemarkkinointia. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tiedonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksen haastateltavat eivät olleet entuudestaan Fennian asiakkaita. Haastateltavat tutustuivat Fennian sosiaalisen median Instagramin sisältöön ennen haastattelujen suorittamista.
Tutkimustulokset osoittavat, ettei Fennian markkinointi ole tavoittanut haluttua kohderyhmää. Henkivakuutustuotteeseen liittyy paljon epätietoisuutta. Positiiviset mainokset herättävät kohderyhmän huomion. Ammattitaitoisella ja luonnollisella otteella tehdyt mainokset ovat avainasemassa. Jotta kohderyhmän huomio kiinnittyy mainoksiin, tulee mainosten heijastella heidän arvomaailmansa kanssa.