Huoltoneuvojien ja työnjohtajien työnkuvan muutos
Huhtanen, Joona (2023)
Huhtanen, Joona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117287
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu K-Auton Herttoniemen-toimipisteelle. Työssä kuvataan huoltoneuvojien ja työnjohtajien työnkuvan muutos ja sen vaikutukset toimintaan. Työnkuvan muutoksen tarkoituksena oli parantaa huollon vastaanoton toimintaa, vähentää odotusaikoja sekä parantaa työ- sekä asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyössä seurattiin huollon toimintaa sekä hyödynnettiin huoltoneuvojille ja työnjohtajille suunnattuja kyselyitä ja haastatteluja sekä työntekijöiden kanssa käytyjä keskusteluja. Lisäksi tietoja toiminnan tehokkuudesta kerättiin huollon vastaanoton järjestelmästä. Huoltoneuvojan työhön kuuluvat työt kartoitettiin ja uuden työnkuvan käyttöönoton jälkeen selvitettiin muutoksen vaikutuksia ja ongelmakohtia.
Opinnäytetyö osoitti, että työnkuvauudistuksen seurauksena huollon vastaanoton tavoitettavuus parani, huollon vastaanoton odotusajat lyhenivät, parhaimmillaan puolittuivat. Tiskityöntekijöiden työolot paranivat, ja työn keskeytykset vähenivät. Vanhassa työnkuvassa työntekijöiden vastuualueet olivat epäselvät. Työnkuvan uudistuksessa määriteltiin työntekijöille selkeät työtehtävät ja vastuualueet. Työnkuvan uudistuksen myötä pienellä aikavälillä seurattuna asiakastyytyväisyys on parantunut.
Työnkuvan muokkaamista tullaan jatkamaan myös opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. Muun muassa taustatyöskentelyä muokataan työtaakan vähentämiseksi.
Opinnäytetyössä seurattiin huollon toimintaa sekä hyödynnettiin huoltoneuvojille ja työnjohtajille suunnattuja kyselyitä ja haastatteluja sekä työntekijöiden kanssa käytyjä keskusteluja. Lisäksi tietoja toiminnan tehokkuudesta kerättiin huollon vastaanoton järjestelmästä. Huoltoneuvojan työhön kuuluvat työt kartoitettiin ja uuden työnkuvan käyttöönoton jälkeen selvitettiin muutoksen vaikutuksia ja ongelmakohtia.
Opinnäytetyö osoitti, että työnkuvauudistuksen seurauksena huollon vastaanoton tavoitettavuus parani, huollon vastaanoton odotusajat lyhenivät, parhaimmillaan puolittuivat. Tiskityöntekijöiden työolot paranivat, ja työn keskeytykset vähenivät. Vanhassa työnkuvassa työntekijöiden vastuualueet olivat epäselvät. Työnkuvan uudistuksessa määriteltiin työntekijöille selkeät työtehtävät ja vastuualueet. Työnkuvan uudistuksen myötä pienellä aikavälillä seurattuna asiakastyytyväisyys on parantunut.
Työnkuvan muokkaamista tullaan jatkamaan myös opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. Muun muassa taustatyöskentelyä muokataan työtaakan vähentämiseksi.