Kiusaaminen ja siihen puuttuminen varhaiskasvatuksessa : päiväkodin työntekijöiden näkemyksiä
Kemppainen, Sanna (2023)
Kemppainen, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116793
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää henkilökunnan kokemuksia ja näkemyksiä siitä, millaista kiusaamista varhaiskasvatuksessa esiintyy 3–6-vuotiaiden lasten keskuudessa ja miten he puuttuvat siihen.
Opinnäytetyössäni käytin laadullista tutkimusmenetelmää ja keräsin aineiston teemahaastatteluina eräässä Kemin päiväkodissa. Haastatteluihin osallistui viisi lastentarhanopettajaa. Neljää ihmistä haastattelin ryhmähaastattelussa ja yhtä yksilöhaastattelussa.
Haastatteluiden perusteella kiusaamista esiintyy päiväkodissa paljon. Lapset kiusaavat toisiaan fyysisesti, sanallisesti ja sanattomasti. Ryhmissä kiusaaminen ei kohdistu kehenkään tiettyyn lapseen, mutta kiusaajina toimivat usein samat lapset.
Ryhmän aikuisilla on yhdessä sovittuja toimintamalleja kiusaamiseen puuttumiseksi. Haastateltavat pitivät tärkeänä myös ennaltaehkäistä kiusaamista. Kiusaamistilanteiden selvittelyssä tärkeää oli, että jokainen lapsi tuli kuulluksi ja että tilanteeseen löydetään yhdessä ratkaisu.
Opinnäytetyössäni käytin laadullista tutkimusmenetelmää ja keräsin aineiston teemahaastatteluina eräässä Kemin päiväkodissa. Haastatteluihin osallistui viisi lastentarhanopettajaa. Neljää ihmistä haastattelin ryhmähaastattelussa ja yhtä yksilöhaastattelussa.
Haastatteluiden perusteella kiusaamista esiintyy päiväkodissa paljon. Lapset kiusaavat toisiaan fyysisesti, sanallisesti ja sanattomasti. Ryhmissä kiusaaminen ei kohdistu kehenkään tiettyyn lapseen, mutta kiusaajina toimivat usein samat lapset.
Ryhmän aikuisilla on yhdessä sovittuja toimintamalleja kiusaamiseen puuttumiseksi. Haastateltavat pitivät tärkeänä myös ennaltaehkäistä kiusaamista. Kiusaamistilanteiden selvittelyssä tärkeää oli, että jokainen lapsi tuli kuulluksi ja että tilanteeseen löydetään yhdessä ratkaisu.