Osaamisen johtaminen tekoälyajan kliinisissä laboratorioissa
Alamäki, Hanna (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060217417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060217417
Tiivistelmä
Suomella on tavoite olla yksi kärkimaista tekoälyn soveltamisessa. Tekoäly tarkoittaa laitteita, ohjelmistoja ja järjestelmiä, jotka oppivat ja tekevät päätöksiä lähes ihmisen tavoin. Tekoälyn hyödyntäminen edellyttää paitsi teknologiaa, myös tekoälyn soveltamista tukevia osa-alueita. Terveydenhuollon rakenneuudistus sekä niukat resurssit edesauttavat digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa. Tekoälyratkaisujen käyttöönotto edellyttää työntekijöiltä kykyä oppia työskentelemään tekoälyn kanssa sekä tekoälyn rajoitusten ja mahdollisuuksien tuntemista.
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli tarkastella tekoälypohjaisten diagnostiikka palveluiden osaamisen johtamista kliinisten laboratorioiden näkökulmasta. Tavoitteena oli kartoittaa, mitä aiheesta on jo tutkittu ja mitä siitä tiedetään nimenomaan osaamisen johtamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin scoping - kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku tehtiin systemoidusti maaliskuussa 2023 hakuportaaleihin PubMed, Cinahl, ScenceDirect ja ProQuest. Tiedonhaku tuotti 126 hakutulosta. Otsikkotasolla mukaan valittiin 41 artikkelia, joista luettiin tiivistelmät. Koko teksti luettiin 15 artikkelista. Muista lähteistä mukaan kirjallisuuskatsaukseen sisällytettiin yksi artikkeli. Sisäänotto- ja poissulkukriteereiden avulla valittiin kirjallisuuskatsaukseen yhteensä kahdeksan artikkelia. Kaikille mukaan valituille artikkeleille tehtiin laadunarviointi. Mukaan valittujen artikkeleiden sisältö luokiteltiin teemoittain kolmeen pääluokkaan.
Kirjallisuuskatsaukseen valittiin kahdeksan artikkelia, jotka olivat julkaistu vuosina 2019–2023 Yhdysvalloissa, Italiassa sekä kansainvälisenä yhteistyönä. Kaikki artikkelit olivat englanninkielisiä. Kirjallisuuskatsaukseen sisältyi kaksi kyselytutkimusta, kaksi mielipidettä, yksi pääkirjoitus ja kolme narratiivista katsausta. Kirjallisuudesta voitiin muodostaa kolme pääluokkaa tekoälyajan kliinisen laboratorion osaamisen johtamiseksi: koulutus, tekoälyn hyväksyminen ja laboratorioammattilaisten uudistuva rooli.
Tässä opinnäytetyössä havaittiin, että osaamisen johtamista tekoälyn sovellutuksia hyödyntävissä diagnostiikkapalveluissa ei ole juurikaan tutkittu. Aihetta on kirjallisuudessa sivuttu osana muuta kontekstia. Tekoäly on osa tulevaisuuden laboratoriota, joten tutkimuksia tarvitaan. Tämä opinnäyte työ voi ohjata koulutuksen ja jatkotutkimuksen kohdistamista.
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli tarkastella tekoälypohjaisten diagnostiikka palveluiden osaamisen johtamista kliinisten laboratorioiden näkökulmasta. Tavoitteena oli kartoittaa, mitä aiheesta on jo tutkittu ja mitä siitä tiedetään nimenomaan osaamisen johtamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin scoping - kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku tehtiin systemoidusti maaliskuussa 2023 hakuportaaleihin PubMed, Cinahl, ScenceDirect ja ProQuest. Tiedonhaku tuotti 126 hakutulosta. Otsikkotasolla mukaan valittiin 41 artikkelia, joista luettiin tiivistelmät. Koko teksti luettiin 15 artikkelista. Muista lähteistä mukaan kirjallisuuskatsaukseen sisällytettiin yksi artikkeli. Sisäänotto- ja poissulkukriteereiden avulla valittiin kirjallisuuskatsaukseen yhteensä kahdeksan artikkelia. Kaikille mukaan valituille artikkeleille tehtiin laadunarviointi. Mukaan valittujen artikkeleiden sisältö luokiteltiin teemoittain kolmeen pääluokkaan.
Kirjallisuuskatsaukseen valittiin kahdeksan artikkelia, jotka olivat julkaistu vuosina 2019–2023 Yhdysvalloissa, Italiassa sekä kansainvälisenä yhteistyönä. Kaikki artikkelit olivat englanninkielisiä. Kirjallisuuskatsaukseen sisältyi kaksi kyselytutkimusta, kaksi mielipidettä, yksi pääkirjoitus ja kolme narratiivista katsausta. Kirjallisuudesta voitiin muodostaa kolme pääluokkaa tekoälyajan kliinisen laboratorion osaamisen johtamiseksi: koulutus, tekoälyn hyväksyminen ja laboratorioammattilaisten uudistuva rooli.
Tässä opinnäytetyössä havaittiin, että osaamisen johtamista tekoälyn sovellutuksia hyödyntävissä diagnostiikkapalveluissa ei ole juurikaan tutkittu. Aihetta on kirjallisuudessa sivuttu osana muuta kontekstia. Tekoäly on osa tulevaisuuden laboratoriota, joten tutkimuksia tarvitaan. Tämä opinnäyte työ voi ohjata koulutuksen ja jatkotutkimuksen kohdistamista.
