Koontinäytön luominen Power BI:hin tiimikoordinaattoreiden työn tueksi opiskeluterveydenhuollossa
Kulmala, Julia (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117162
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda koontinäyttö Power BI:hin tiimikoordinaattoreiden työn tueksi opiskeluterveydenhuollossa. Toimeksiantajana oli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö, joka tuottaa korkeakouluopiskelijoiden palvelut valtakunnallisesti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opiskeluterveydenhuollon vastuutiimien tiedonsaannin tarpeiden pohjalta koontinäyttö Power BI -järjestelmään. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että tiimikoordinaattorit pystyvät hyödyntämään kertynyttä dataa tiimien toiminnassa. Tavoitteena oli, että koontinäytön avulla tiimikoordinaattorit voivat yhdessä tiimin jäsenten kanssa seurata tiimin toimintaa ja suunnitella resurssien käyttöä. Opinnäytetyö tehtiin hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija yamk-koulutuksen opinnäytetyönä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin opiskeluterveydenhuoltoa osana terveydenhuoltoa ja datan rakentumista terveydenhuollossa. Tietoperustassa käsiteltiin tiedolla johtamista ja koontinäytön käyttöä terveydenhuollossa sekä esiteltiin analytiikan työkalu Power BI. Opinnäytetyö oli menetelmältään toimintatutkimus, jossa käytettiin osallistavia menetelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin aivoriihi- ja tiimityöskentelyssä sekä arviointikyselyllä. Arviointikyselyn tulokset analysoitiin sisällön analyysilla.
Opinnäytetyössä saatiin luotua tiedonsaannin pohjalta raporttinäkymiä Power BI:hin tiimikoordinaattoreiden työn tueksi, mutta koontinäyttöjä ei toimeksiantajan puolelta pystytty tekemään ajanpuutteen vuoksi. Tuloksissa selvisi, että vain osa tiimikoordinaattoreista koki raporttinäkymät hyödyllisinä tiimin toiminnan kannalta. Tähän vaikutti kokemus tiimikoordinaattorin työnkuvasta, jota ei pidetty selkeänä. Raporttinäkymien visuaalisuus koettiin hyvänä ja tiimikoordinaattorit suosittelivat raporttinäkymien käyttöä muille tiimikoordinaattoreille. Yhteisissä työskentelyissä ja arviointikyselyn tuloksissa nousi esille Power BI:n käytön eri tasoinen osaaminen tiimikoordinaattorien välillä ja he halusivat saada lisää koulutusta Power BI:n käyttämiseen. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuotosta ja tuloksia organisaation tiedolla johtamisessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin opiskeluterveydenhuoltoa osana terveydenhuoltoa ja datan rakentumista terveydenhuollossa. Tietoperustassa käsiteltiin tiedolla johtamista ja koontinäytön käyttöä terveydenhuollossa sekä esiteltiin analytiikan työkalu Power BI. Opinnäytetyö oli menetelmältään toimintatutkimus, jossa käytettiin osallistavia menetelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin aivoriihi- ja tiimityöskentelyssä sekä arviointikyselyllä. Arviointikyselyn tulokset analysoitiin sisällön analyysilla.
Opinnäytetyössä saatiin luotua tiedonsaannin pohjalta raporttinäkymiä Power BI:hin tiimikoordinaattoreiden työn tueksi, mutta koontinäyttöjä ei toimeksiantajan puolelta pystytty tekemään ajanpuutteen vuoksi. Tuloksissa selvisi, että vain osa tiimikoordinaattoreista koki raporttinäkymät hyödyllisinä tiimin toiminnan kannalta. Tähän vaikutti kokemus tiimikoordinaattorin työnkuvasta, jota ei pidetty selkeänä. Raporttinäkymien visuaalisuus koettiin hyvänä ja tiimikoordinaattorit suosittelivat raporttinäkymien käyttöä muille tiimikoordinaattoreille. Yhteisissä työskentelyissä ja arviointikyselyn tuloksissa nousi esille Power BI:n käytön eri tasoinen osaaminen tiimikoordinaattorien välillä ja he halusivat saada lisää koulutusta Power BI:n käyttämiseen. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuotosta ja tuloksia organisaation tiedolla johtamisessa.