Perehdytyskansio päiväkotiin : Siriuspäiväkodit Oy
Siira, Hanna (2023)
Siira, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117187
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa perehdytyskansio toimeksiantajalleni Siriuspäiväkodit Oy:lle. Opinnäytetyö koostuu tuotoksena syntyneestä perehdytyskansiosta ja raporttiosuudesta, jossa vastataan, mitä perehdytys ja varhaiskasvatus Suomessa ovat.
Perehdytyskansio on luotu yhteistyössä päiväkodin toimitusjohtajan kanssa vastaamaan tarvetta. Kansion tuli olla tiivis, informatiivinen ja ajantasainen työkalu uusien työntekijöiden perehdyttämiseen sekä toimia vanhojen työntekijöiden työn yhdenmukaistajana. Perehdytyskansion ohella syntyi pikaperehdytysopas sijaisille ja opiskelijoille sekä perehdytyssuunnitelmarunko ja perehdytyksen muistilistat johtaja- ja ryhmävetoiseen perehdyttämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineisto kerättiin yhteistyökumppanina toimineen toimitusjohtajan teemahaastattelulla, vertaisarvioinnin sekä dialogisen keskustelun avulla.
Teoreettinen viitekehys rakentui perehdytyksen ja varhaiskasvatuksen käsitteiden ympärille. Opinnäytetyön raportissa käsitellään perehdytyksen merkitystä, hiljaista tietoa sekä varhaiskasvatusta ja perehdytyksen merkitystä varhaiskasvatuksessa. Teoriassa käsitellään myös lainsäädäntöä ja määräyksiä, jotka ohjaavat niin perehdytystä kuin varhaiskasvatustakin. Lopuksi esittelen kehittämistyön prosessia ja tarkastelen lopullista tuotosta.
Perehdytyskansio on luotu yhteistyössä päiväkodin toimitusjohtajan kanssa vastaamaan tarvetta. Kansion tuli olla tiivis, informatiivinen ja ajantasainen työkalu uusien työntekijöiden perehdyttämiseen sekä toimia vanhojen työntekijöiden työn yhdenmukaistajana. Perehdytyskansion ohella syntyi pikaperehdytysopas sijaisille ja opiskelijoille sekä perehdytyssuunnitelmarunko ja perehdytyksen muistilistat johtaja- ja ryhmävetoiseen perehdyttämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineisto kerättiin yhteistyökumppanina toimineen toimitusjohtajan teemahaastattelulla, vertaisarvioinnin sekä dialogisen keskustelun avulla.
Teoreettinen viitekehys rakentui perehdytyksen ja varhaiskasvatuksen käsitteiden ympärille. Opinnäytetyön raportissa käsitellään perehdytyksen merkitystä, hiljaista tietoa sekä varhaiskasvatusta ja perehdytyksen merkitystä varhaiskasvatuksessa. Teoriassa käsitellään myös lainsäädäntöä ja määräyksiä, jotka ohjaavat niin perehdytystä kuin varhaiskasvatustakin. Lopuksi esittelen kehittämistyön prosessia ja tarkastelen lopullista tuotosta.