Klusterien vaikutus yritysten kansainvälistymiseen
Vuorinen, Nea (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117267
Tiivistelmä
Globalisaatio ja kasvava kilpailu yritysmaailmassa luovat yrityksille jatkuvaa painetta pyrkiä kansainvälisille markkinoille. Kansainvälistyminen on tärkeää, sillä se tuo yritykselle lisää näkyvyyttä sekä asiakkaita, kasvattaa yrityksen tulosta ja ennen kaikkea tuo paljon uusia mahdollisuuksia. Kansainvälistyminen vaatii kuitenkin paljon resursseja, kontakteja sekä tietämystä uusimmista teknologioista. Klustereita voidaan pitää yhtenä keinona yritysten kansainvälistymiseen, sillä ne tarjoavat paljon erilaisia etuja jäsenyrityksilleen. Tässä opinnäytetyössä halusin tutkia, voiko yritys kansainvälistyä klusterin tarjoamien hyötyjen avulla.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi, mitä klusteri käsitteenä tarkoittaa, millaista klusteritoiminta on Suomessa ja mitä synergia tarkoittaa klusterissa. Lisäksi perehdytään klusterin rooliin yritysten kansainvälistymisessä ja tarkastellaan klusterin etuja, kuten verkostoitumista, innovaatiota sekä tuottavuuden kasvua. Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena neljälle eri klusterille, jotka olivat EnergyVaasa, Tech Turku, ICT Oulu sekä Oulu Automation.
Tutkimuksesta selviää, että yrityksen omalla aktiivisuudella ja tavalla hyödyntää klusterin etuja on paljon merkitystä siihen, onnistuuko yritys kansainvälistymään klusterin kautta. Suurin osa vastaajista (89,3 %) piti klusterin tuomia verkostoitumismahdollisuuksia merkittävimpänä hyötynä yrityksen kansainvälistymiselle.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi, mitä klusteri käsitteenä tarkoittaa, millaista klusteritoiminta on Suomessa ja mitä synergia tarkoittaa klusterissa. Lisäksi perehdytään klusterin rooliin yritysten kansainvälistymisessä ja tarkastellaan klusterin etuja, kuten verkostoitumista, innovaatiota sekä tuottavuuden kasvua. Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena neljälle eri klusterille, jotka olivat EnergyVaasa, Tech Turku, ICT Oulu sekä Oulu Automation.
Tutkimuksesta selviää, että yrityksen omalla aktiivisuudella ja tavalla hyödyntää klusterin etuja on paljon merkitystä siihen, onnistuuko yritys kansainvälistymään klusterin kautta. Suurin osa vastaajista (89,3 %) piti klusterin tuomia verkostoitumismahdollisuuksia merkittävimpänä hyötynä yrityksen kansainvälistymiselle.