Consumer behavior focusing on willingness to prefer ecological choices : buyer's attitudes and motivation towards plant-based options
Vanhatuuna, Veera (2023)
Vanhatuuna, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117271
Tiivistelmä
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen aiheena oli kuluttajakäyttäytyminen ja mitä vaikutuksia sillä on yksilön halukkuuteen ostaa kasvipohjaisia proteiini tuotteita Suomessa. Kuluttajakäyttäytymisellä tarkoitetaan tuotteiden sekä palveluiden ostoa, kuluttamista ja hävittämistä kuluttajan näkökulmasta. Tutkimus myös käsitteli ostajan motiiveja, halukkuutta sekä asennetta kasvispohjaisia proteiinituotteita kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää niiden takana olevia syitä. Näiden lisäksi aiheita, joita käsiteltiin tässä tutkimuksessa, olivat ostoprosessi, vaikuttavat tekijät kulutuskäyttäytymisessä, kulutus Suomessa, pitkäkestoisuus sekä kasvispohjaiset proteiinivaihtoehdot Suomen ruokakaupoissa. Tämä tutkimus keskittyi paikan päällä kaupassa tehtyihin ostoksiin jättäen pois verkkokauppa- sekä internetostokset. Syy tähän tutkimukseen oli meneillään oleva kasvipohjaisten tuotteiden trendi ja miten niiden suosio on muokannut suomalaista ruoka-alaa. Asiaankuuluvien aiheiden lisäksi tämä tutkimus toi esille tietoa yksilöiden mielipiteistä sekä asenteista kasvipohjaisista tuotteista.
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä sekä esittää yhtenäistä tietoa kuluttajakäyttäytymisestä. Teoreettista tietoa kuluttajakäyttäytymisestä pystyttiin myös hyödyntämään kasvipohjaisten proteiinituotteiden ostoprosessissa. Kasvipohjaiset tuotteet ovat saapuneet Suomen ruokamarkkinoilla noin viisi vuotta sitten, mikä tekee aiheesta suhteellisen uuden. Tutkimus myös käsitteli tulevaisuuden ennustetta kasvipohjaisten proteiinituotteiden käytöstä Suomessa sekä sitä, miten kuluttajakäyttäytyminen voidaan yhdistää tähän. Tutkimuksen tavoitteena ei ollut muuttaa yksilön kuluttajakäyttäytymistä sen sijaan tutkimuksen tavoitteena oli tarjota luotettavaa tietoa kuluttajakäyttäytymisestä kasvipohjaisia proteiini tuotteita kohtaan ja luoda tietoisuutta aiheesta.
Tulosten keräämiseen oli käytetty kirjallisuuskatsausta sekä puolistrukturoitua kyselyä luotettavan tiedon aikaansaamiseksi. Dataa käsiteltiin selittävän tutkimusmenetelmän avulla, jotta voitaisiin varmistaa luotettavat tutkimustulokset. Keskinäiset tulokset, jotka tutkimuksen aikana saavutettiin, olivat kuluttajien mielenkiinto kasvipohjaisiin proteiini tuotteisiin sekä niiden sisällyttäminen kotitalouksien kulutukseen, mutta lihapohjaiset proteiini tuotteet ovat edelleen suurimmassa suosiossa väestön kesken.
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä sekä esittää yhtenäistä tietoa kuluttajakäyttäytymisestä. Teoreettista tietoa kuluttajakäyttäytymisestä pystyttiin myös hyödyntämään kasvipohjaisten proteiinituotteiden ostoprosessissa. Kasvipohjaiset tuotteet ovat saapuneet Suomen ruokamarkkinoilla noin viisi vuotta sitten, mikä tekee aiheesta suhteellisen uuden. Tutkimus myös käsitteli tulevaisuuden ennustetta kasvipohjaisten proteiinituotteiden käytöstä Suomessa sekä sitä, miten kuluttajakäyttäytyminen voidaan yhdistää tähän. Tutkimuksen tavoitteena ei ollut muuttaa yksilön kuluttajakäyttäytymistä sen sijaan tutkimuksen tavoitteena oli tarjota luotettavaa tietoa kuluttajakäyttäytymisestä kasvipohjaisia proteiini tuotteita kohtaan ja luoda tietoisuutta aiheesta.
Tulosten keräämiseen oli käytetty kirjallisuuskatsausta sekä puolistrukturoitua kyselyä luotettavan tiedon aikaansaamiseksi. Dataa käsiteltiin selittävän tutkimusmenetelmän avulla, jotta voitaisiin varmistaa luotettavat tutkimustulokset. Keskinäiset tulokset, jotka tutkimuksen aikana saavutettiin, olivat kuluttajien mielenkiinto kasvipohjaisiin proteiini tuotteisiin sekä niiden sisällyttäminen kotitalouksien kulutukseen, mutta lihapohjaiset proteiini tuotteet ovat edelleen suurimmassa suosiossa väestön kesken.