Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lehti tehokkaaseen vuorovaikutukseen verkossa : case Ruotuväki-lehti

Hienonen, Mari (2014)

 
Avaa tiedosto
Hienonen_Mari.pdf (5.077Mt)
Lataukset: 


Hienonen, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014083113664
Tiivistelmä
Ruotuväki-lehdellä on tarve olla aidosti osallistava tuoreiden uutisten kanava. Lehti haluaa satsata verkkopalveluidensa kehittämiseen ja sulautua kiinteäksi osaksi puolustusvoimien virallista, myös verkkopalveluiden kautta toteutettavaa viestintää. Tutkimuksen kautta Ruotuväki-lehti tavoittelee osallistavampaa journalismia ja on samalla tukemassa valtionhallinnon ja puolustusvoimien kansalaisviestinnän kehitystä kohti avoimempaa viranomaistoimintaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa Ruotuväki-lehden verkkopalveluiden nykytila sekä selvittää tilaajakyselyin ja asiantuntijahaastatteluin tilaajien ja asiantuntijoiden kehitystoiveet. Tutkimuksessa esitellään myös käyttäjälähtöisiä tuotteita, oivalluksia ja trendejä sekä otetaan kantaa verkkolehtien tulevaisuuteen ja printtilehtien kehityssuuntauksiin muun muassa uusimpien kuluttajien viestintä- ja mediakäyttäytymistä mittaavien tutkimusten tuloksien kautta.

Tutkimuksen yhteydessä tehtiin kysely lehden tilaajille ja verkkopalveluissa asioiville. Kyselyssä kartoitettiin verkossa asioivien tarpeita ja toiveita verkkopalvelun osalta. Lisäksi järjestettiin seminaari, jossa kerättiin lehden eri lukijaryhmien sekä Ruotuväen henkilökunnan että pääesikunnan viestintäosaston asiantuntijoiden ja varusmiestoimittajien toiveita lehden kehittämiseen liittyen. Tutkimuksessa kartoitettiin käyttäjäpersoonia, selaustapoja, -reittejä sekä sivustojen että laitteiden käyttöä myös verkkotilastoinnin avulla. Tämän tutkimuksen tuotteena syntyy Ruotuväki-lehdelle muistilista, jonka pohjalta lehti voi lähteä rakentamaan osallistavampaa verkkopalvelua lukijoiden tarpeisiin sekä viimeisimpiin kuluttajatutkimuksiin peilaten. Tutkimustyö ei ota kantaa puolustusvoimien informaatioarkkitehtuuriin, teknisiin ratkaisuihin, hankintakustannuksiin eikä toteutusresursseihin kuin yleisellä tasolla.

Painetut lehdet joutuvat digitaalisessa murroksessa miettimään kaiken toimintansa uusiksi. Kyselyyn osallistuneiden vastaukset heijastelivat ajan henkeä yhtenevästi uusimpien kuluttajien viestintä- ja mediakäyttäytymistä mittaavien tutkimusten tuloksien kanssa. Tutkimustulokset rohkaisevat lähtemään ennakkoluulottomasti mukaan digitaaliseen murrokseen kuitenkin säilyttäen myös olemassa oleva printtijulkaisu.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste