Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Virtuaaliset lääke-esittelyt osana lääkeyrityksen suhdemarkkinointia

Heinikari, Niina (2023)

 
Avaa tiedosto
Heinikari_Niina.pdf (966.1Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Heinikari, Niina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220862
Tiivistelmä
Lääke-esittely on pitkään ollut lääkealalla ensisijainen myynti- ja markkinointikanava. Lääke-esittelyllä tarkoitetaan lääkeyrityksen edustajan ja terveydenhuollon henkilökunnan välistä tapaamista, jonka yhteydessä lääkeyrityksen edustaja välittää tietoa lääkkeestä ja sen käytöstä terveydenhuollon ammattilaisille. Opinnäytetyön keskiössä oli virtuaalinen lääke-esittely, jota tarkasteltiin suhdemarkkinoinnin ja asiakashallinnan näkökulmasta. Tässä tapauksessa suhdemarkkinoinnissa oli kyse lääkeyrityksen ja lääkärin välisestä asiakassuhteesta.
Koronapandemia aiheutti voimakkaan muutoksen lääkealan myynninedistämiskeinoihin, sillä kasvokkain toteutetut lääke-esittelyt eivät olleet mahdollisia tapaamisrajoitusten aikana ja lääkeyritysten edustajien ja terveydenhuollon ammattilaisten välinen vuorovaikutus tapahtui virtuaalisesti. Tutkimusten mukaan lääkäreiden suhtautuminen virtuaalisia lääke-esittelyitä kohtaan muuttui koronarajoitusten myötä positiivisemmaksi. Virtuaalisiin tapaamisiin liittyy kuitenkin haasteita erityisesti vuorovaikutuksen näkökulmasta, ja tässä opinnäytetyössä selvitettiinkin, miten virtuaalisessa ympäristössä luodaan arvoa lääkärin ja lääkeyrityksen edustajan välisessä asiakassuhteessa.
Viime aikoina yleinen suuntaus markkinoinnin teorioissa ja myös lääkealalla on muuttunut kohti ajattelutapaa, jossa markkinointi on vuorovaikutusta asiakkaan kanssa ja arvo muodostuu asiakassuhteissa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui suhdemarkkinoinnin teoriasta, arvon yhteisluomisesta asiakassuhteessa sekä virtuaalisten asiakastapaamisten tarkastelusta. Arvon yhteisluomisen elementtejä viitekehyksessä olivat kokemus arvon luojana, vuorovaikutus ja dialogi, informaation vaihto sekä luottamus ja läpinäkyvyys.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli tapaustutkimus ja tutkimusmenetelmänä laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksessa haastateltiin sekä lääkäreitä että toimeksiantajayrityksen edustajia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lääkäreille virtuaalisessa lääke-esittelyssä luo arvoa muun muassa ajan säästyminen ja esittelyyn osallistumisen helppous. Lääkeyritykselle arvoa luo mahdollisuus tavoittaa asiakkaita laajasti sekä resurssien ja ajan säästyminen. Arvoa heikentäviä tekijöitä molempien asiakassuhteen osapuolten kannalta olivat haasteet vuorovaikutuksessa ja dialogin syntymisessä sekä tekniset ongelmat. Vuorovaikutus vaikuttaa olennaisesti arvon molemminpuoliseen muodostumiseen asiakassuhteessa sekä luottamuksen syntymiseen. Virtuaalisella lääke-esittelyllä onkin paikkansa täydentämässä lääkeyrityksen ja lääkärin välisten vuorovaikutuskanavien kokonaisuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste