Yhteismusisointiin ilon kautta! : Dream On Big Band -projektin kuvaus
Haanpää, Mikko (2014)
Haanpää, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090113678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090113678
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni hahmottelin konseptin, jolla nuoret pystyvät aloittamaan puhallinsoittimien soittamisen big bandissa ilman aikaisempaa soittotaitoa. Toteutin projektini Dream On Big Bandin kanssa, joka aloitti toimintansa tammikuussa 2014 yhteistyössä muun muassa Pop & Jazz Konservatorion ja Lähiöprojektin kanssa. Tutkin miten oppilaat, jotka eivät osaa soittaa instrumentteja, lukea nuotteja tai osaa musiikin teoriaa, pystyvät aloittamaan musiikkiharrastuksen yhteisen toiminnan kautta.
Työssäni vastaan muun muassa seuraavan kysymyksiin: miten opettajien välinen yhteistyö helpottaa yhteisön oppimista sekä millaiset harjoitteet vievät alkeisoppilaiden yhtyettä eteenpäin?
Dokumentoin kahden kuukauden ajan Dream On Big Bandin harjoituksia päiväkirjamaisesti ja pohdin tämän aikajakson jälkeen sitä, mitkä harjoitteet olivat hyödyllisiä ja veivät ryhmää eteenpäin.
Tuloksena syntyi konsepti, joka on toteutettavissa myöhemminkin uudelleen eri tahojen toimesta. Toteuttamamme malli osoittautui kustannustehokkaaksi ja mukavaksi tavaksi toteuttaa big band -musiikin opiskelu. Konsepti pohjautui vahvasti opettajien väliseen yhteistyöhön sekä samanaikaisopettamiseen. Harjoittelumme rakentui viikottaisesta ryhmäopetuksesta, musiikkiliikuntasta sekä yhteisharjoituksista.
Saimme kahden kuukauden seurantakauden aikana valmisteltua useita teoksia ja oppilaat oppivat Bb-duuriasteikon viisi ensimmäistä säveltä. Sen lisäksi kahden kuukauden aikana soitimme kappaleita, joissa osassa oli suora komppi, kun taas toiset olivat rytmiikaltaan kolmimuunteisia. Oppilaat soittivat kappaleita yksi- ja kaksiäänisesti sekä sektioittain. Opinnäytetyössäni on liitetiedostoina muutama projektiin säveltämäni kappale, joiden huomasin olevan nopeasti opittavia ja mukavia soitettavia.
Projekti onnistui mielestäni hyvin. Saimme innostettua nuoria mukaan musiikin harrastamisen pariin ja big bandiin on tullut lisää soittajia projektin aikana.
Työssäni vastaan muun muassa seuraavan kysymyksiin: miten opettajien välinen yhteistyö helpottaa yhteisön oppimista sekä millaiset harjoitteet vievät alkeisoppilaiden yhtyettä eteenpäin?
Dokumentoin kahden kuukauden ajan Dream On Big Bandin harjoituksia päiväkirjamaisesti ja pohdin tämän aikajakson jälkeen sitä, mitkä harjoitteet olivat hyödyllisiä ja veivät ryhmää eteenpäin.
Tuloksena syntyi konsepti, joka on toteutettavissa myöhemminkin uudelleen eri tahojen toimesta. Toteuttamamme malli osoittautui kustannustehokkaaksi ja mukavaksi tavaksi toteuttaa big band -musiikin opiskelu. Konsepti pohjautui vahvasti opettajien väliseen yhteistyöhön sekä samanaikaisopettamiseen. Harjoittelumme rakentui viikottaisesta ryhmäopetuksesta, musiikkiliikuntasta sekä yhteisharjoituksista.
Saimme kahden kuukauden seurantakauden aikana valmisteltua useita teoksia ja oppilaat oppivat Bb-duuriasteikon viisi ensimmäistä säveltä. Sen lisäksi kahden kuukauden aikana soitimme kappaleita, joissa osassa oli suora komppi, kun taas toiset olivat rytmiikaltaan kolmimuunteisia. Oppilaat soittivat kappaleita yksi- ja kaksiäänisesti sekä sektioittain. Opinnäytetyössäni on liitetiedostoina muutama projektiin säveltämäni kappale, joiden huomasin olevan nopeasti opittavia ja mukavia soitettavia.
Projekti onnistui mielestäni hyvin. Saimme innostettua nuoria mukaan musiikin harrastamisen pariin ja big bandiin on tullut lisää soittajia projektin aikana.