Perinteisestä makkaranpaistosta matkalle Marsiin: elämyksellisillä tapahtumilla kohti parempaa asiakaskokemusta
Ahtola, Grete (2023)
Ahtola, Grete
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220844
Tiivistelmä
Kehittämistyön pääkysymyksenä on, millä tapahtumatuotannollisilla keinoilla voidaan kehittää kokonaisvaltainen elämyspalvelukonsepti Helsingin Insinöörit HI ry:n jäsenille? Tavoitteena on suunnitella 3 erilaista ehdotusta, tapahtumakonseptia, joiden avulla järjestö voi palvella jäseniään tulevaisuudessa paremmin ja monipuolisemmin. Tapahtumakonseptien lisäksi on tavoitteena selvittää, millä tavalla organisaatio voi mitata palvelujen vaikutusta asiakaskokemukseen.
Työn tilaaja Helsingin Insinöörit HI ry on Uudellamaalla toimiva, vuonna 1919 perustettu Insinööriliitto IL ry:n liittoyhteisön suurin jäsenjärjestö, johon kuuluu nykyään yli 12 000 jäsentä. HI tavoitteena on panostaa jäsenpalvelussa laadukkaaseen, elämykselliseen ja kokonaisvaltaiseen tapahtumatuotantoon sekä pohtia jatkuvasti uusia keinoja ja tapoja asiakkaiden liikkeelle saamiseen ja osallistamiseen.
Kehittämistyön aineisto on kerätty käyttäen menetelmiä kuten dokumenttianalyysi, asiakaskysely, haastattelu, vertailuanalyysi ja ideointityöpaja. Työn tuloksina nousi esille verkostoitumisen tarve, uuden oppiminen ja yhteisön tärkeys osana organisaation tapahtumatoimintaa. Monipuolinen tapahtumatarjonta nähdään näkyvänä ja ylpeyttä herättävänä kilpailuetuna. Jäsenpalvelujen kohdalla arvostetaan yksilöllisiä, räätälöityjä tapahtumia, joissa pääsee viihtymään, rentoutumaan, oivaltamaan, oppimaan uutta, verkostoitumaan ja yllättymään.
Kehitetyt tapahtumakonseptit sekä palvelujen vaikutusten mittaristo toimii aputyökaluna Helsingin Insinööreille, mutta myös laajemmin ammattiyhdistyskentän toimijoille, jotka haluavat tapahtumatuotannon avulla kehittää toimintaansa vastaamaan jäsenten tarpeita ja odotuksia.
Työn tilaaja Helsingin Insinöörit HI ry on Uudellamaalla toimiva, vuonna 1919 perustettu Insinööriliitto IL ry:n liittoyhteisön suurin jäsenjärjestö, johon kuuluu nykyään yli 12 000 jäsentä. HI tavoitteena on panostaa jäsenpalvelussa laadukkaaseen, elämykselliseen ja kokonaisvaltaiseen tapahtumatuotantoon sekä pohtia jatkuvasti uusia keinoja ja tapoja asiakkaiden liikkeelle saamiseen ja osallistamiseen.
Kehittämistyön aineisto on kerätty käyttäen menetelmiä kuten dokumenttianalyysi, asiakaskysely, haastattelu, vertailuanalyysi ja ideointityöpaja. Työn tuloksina nousi esille verkostoitumisen tarve, uuden oppiminen ja yhteisön tärkeys osana organisaation tapahtumatoimintaa. Monipuolinen tapahtumatarjonta nähdään näkyvänä ja ylpeyttä herättävänä kilpailuetuna. Jäsenpalvelujen kohdalla arvostetaan yksilöllisiä, räätälöityjä tapahtumia, joissa pääsee viihtymään, rentoutumaan, oivaltamaan, oppimaan uutta, verkostoitumaan ja yllättymään.
Kehitetyt tapahtumakonseptit sekä palvelujen vaikutusten mittaristo toimii aputyökaluna Helsingin Insinööreille, mutta myös laajemmin ammattiyhdistyskentän toimijoille, jotka haluavat tapahtumatuotannon avulla kehittää toimintaansa vastaamaan jäsenten tarpeita ja odotuksia.