Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Käytettyjen henkilöautojen maahantuonnin kustannukset ja taloudellinen kannattavuus

Zeqiri, Egzona (2023)

Avaa tiedosto
Zeqiri_Egzona.pdf (714.4Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Zeqiri, Egzona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää käytettyjen henkilöautojen maahantuonnin kustannuksia ja taloudellista kannattavuutta yksityishenkilön näkökulmasta. Opinnäytetyössä käytiin läpi maahantuonnin verotusta Suomessa, maahantuontiprosessia ja sen kustannuksia. Tutkimus rajattiin jo opinnäytetyön alussa Ruotsista ja Saksasta maahantuotuihin käytettyihin henkilöautoihin, koska olettamuksena oli, että näistä maista maahantuodaan eniten henkilöautoja.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnettiin Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin tietokannasta löytyviä tilastoja. Tilastojen avulla rakennettiin teoriaosiota ja selvitettiin, minkälainen maahantuonnin kehitys on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana ja mitä eri käyttövoimia käyttäviä henkilöautoja on maahantuotu viimeisen viiden vuoden aikana. Lisäksi selvitettiin myös mitä automerkkejä maahantuotiin Suomeen vuonna 2022 eniten. Näiden tietojen avulla valittiin henkilöautot, joita lähdettiin vertailemaan tutkimusosiossa. Empiirisessä osassa tutkimusta varten analysoitiin internetistä kerättyjä hintatietoja myynnissä olevista autoista Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Lisäksi selvitettiin autoverosta ja maahantuonnista aiheutuvia kustannuksia.

Opinnäytetyön tutkimuksesta saatiin pääongelmakysymykseen vastaus, jossa pyrittiin selvittämään, onko käytetyn henkilöauton maahantuonti taloudellisesti kannattavaa yksityishenkilön näkökulmasta. Tässä työssä kannattavuutta on mitattu ainoastaan euromääräisesti, eikä esimerkiksi ajallisesti. Kannattavuutta voidaan mitata eri tavoilla ja kannattavuuteen vaikuttaa moni tekijä, kuten auton merkki, malli, varusteet, autovero ja maahantuontikustannukset. On myös hyvä tiedostaa, että tutkimuksessa ei ole otettu huomioon ansionmenetystä, ajankulua tai mahdollisia ongelmatilanteita, jotka voivat esiintyä matkan aikana tai sen jälkeen.

Tuloksista huomattiin, että käytetyn henkilöauton maahantuonti on taloudellisesti kannattavaa kaikkien, paitsi yhden automallin kohdalla, joka oli Saksassa myynnissä. Tutkimustyön analysoinnin perusteella voidaan todeta, että vertailussa olleiden autojen maahantuonti on pääosin taloudellisesti kannattavaa molemmista maista. Saksassa maahantuontikustannukset olivat kuitenkin korkeammat Ruotsiin verrattuna, mutta kokonaiskustannukset olivat pienemmät, kuin ostamalla auton Suomesta. Saksan korkeammat maahantuontikustannukset johtuivat polttoaine- ja matkakustannuksista. Säästösummat olivat 1000 eurosta, jopa yli 13 000 euroon.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste