Podcastit osana valtavirtamediaa : digitaalisen audion kasvu Suomessa 2023
Valvio, Juha (2023)
Valvio, Juha
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220864
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen asema podcasteilla on tänä päivänä valtavirtamediassa Suomessa. Lisäksi tutkitaan, miten digitaalisen audion kulutus on kasvanut viime vuosina. Opinnäytetyö pyrkii selvittämään, kuinka merkityksellisenä median muotona podcastit nähdään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi lyhyesti podcastin historian ja määritelmän lisäksi podcasteille ominaisia piirteitä jakelutekniikkaan ja julkaisuprosessin näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitetään, millä tavoin erilaiset kuuntelutavat vaikuttavat podcastien kulutukseen ja miten kuluttaja valitsee haluamansa sisällön. Lisäksi verrataan podcastien kulutusta muuhun audion kulutukseen eri kohderyhmissä.
Laadullisessa tutkielmassa käytetään puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä lähdeaineistoa. Lisäksi työssä on analysoitu Kulttipelaajan DNA -podcastin tekoprosessia ja lopullista podcastia. Useat menetelmät tuovat laajempaa näkökulmaa ja lisäävät tutkimuksen luotettavuutta. Opinnäytetyötä varten on haastateltu neljää audioalan ammattilaista, joilla kaikilla on toisistaan poikkeava rooli suomalaisessa podcast-kentässä. Tämä lisää ymmärrystä podcastien asemoitumisesta Suomessa.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, ettei podcasteja nähdä Suomessa vielä valtavirtamediana kaikissa ikäluokissa. Se on terminäkin vielä osin epäselvä, etenkin vanhempien ikäluokkien keskuudessa. Podcastit ovat nopeimmin kasvava median muoto Suomessa sekä maailmanlaajuisestikin mitattuna, ja podcastien tavoittavuus kasvaa joka vuosi. Digitaalisen median muotona Podcastit hakevat vielä paikkaansa Suomen mediamarkkinassa, eivätkä ne ole saavuttaneet täyttä kaupallista potentiaaliaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi lyhyesti podcastin historian ja määritelmän lisäksi podcasteille ominaisia piirteitä jakelutekniikkaan ja julkaisuprosessin näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitetään, millä tavoin erilaiset kuuntelutavat vaikuttavat podcastien kulutukseen ja miten kuluttaja valitsee haluamansa sisällön. Lisäksi verrataan podcastien kulutusta muuhun audion kulutukseen eri kohderyhmissä.
Laadullisessa tutkielmassa käytetään puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä lähdeaineistoa. Lisäksi työssä on analysoitu Kulttipelaajan DNA -podcastin tekoprosessia ja lopullista podcastia. Useat menetelmät tuovat laajempaa näkökulmaa ja lisäävät tutkimuksen luotettavuutta. Opinnäytetyötä varten on haastateltu neljää audioalan ammattilaista, joilla kaikilla on toisistaan poikkeava rooli suomalaisessa podcast-kentässä. Tämä lisää ymmärrystä podcastien asemoitumisesta Suomessa.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, ettei podcasteja nähdä Suomessa vielä valtavirtamediana kaikissa ikäluokissa. Se on terminäkin vielä osin epäselvä, etenkin vanhempien ikäluokkien keskuudessa. Podcastit ovat nopeimmin kasvava median muoto Suomessa sekä maailmanlaajuisestikin mitattuna, ja podcastien tavoittavuus kasvaa joka vuosi. Digitaalisen median muotona Podcastit hakevat vielä paikkaansa Suomen mediamarkkinassa, eivätkä ne ole saavuttaneet täyttä kaupallista potentiaaliaan.