Huiluäänet laulussa : mikä on huiluääni ja voiko sitä opettaa?
Nieminen, Arina (2023)
Nieminen, Arina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220856
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan huiluäänirekisteriä ja sen käyttöä populaarimusiikissa. Pidin kolme laulutuntia kahdelle laulua korkeakoulussa opiskelevalle oppilaalle. Käytän oppilaistani nimiä oppilas A ja oppilas B. Lauluopetustestin avulla tutkin millaiset harjoitukset auttavat löytämään ihmisen korkeimman äänirekisterin.
Fysiologiaosiossa selitetään kurkunpään rakenne ja toiminta, ääntöväylän rakenne ja toiminta, äänihuulien rakenne ja toiminta sekä äänihuulivärähtely. Rekisteriosiossa kerrotaan ihmisäänen erilaisista rekistereistä. Käsittelen tässä opinnäytetyössä kuusi erilaista rekisteriä. Selitän myös mikä on pää-äänen ja huiluäänen ero.
Tutkimus perustuu merkittävältä osin omaan kokemukseeni ja tuntopohjaan, koska pystyn itse tuottamaan huiluääniä luontevasti. Huiluäänirekisteriä on tutkittu hyvin vähän verrattuna muihin äänirekistereihin, jonka vuoksi siitä ei löydy paljon tutkimustietoa.
Omassa pohdinnassani kerron, miltä huiluäänien tuottaminen tuntuu minusta ja kuinka äänifysiologian tunteminen olisi voinut helpottaa opettamista. Kerron myös opettamisen haasteista ja onnistumisista, sekä mitä asioita tekisin toisin, jos voisin palata ajassa taaksepäin.
Lauluopetustesti osoitti, että huiluääniä pystyy opettamaan ja erilaisia harjoituksia kokeilemalla oppilaat pystyivät ymmärtämään, millaista tekniikkaa pitää käyttää huiluäänirekisterissä. Oppilas A:n kohdalla huiluäänet löytyivät nopeasti ja päädyimme vahvistamaan lihasmuistia tunneilla erilaisilla harjoituksilla. Oppilas B ei löytänyt aluksi huiluääniään, koska yritti laulaa korkealta pää-äänellään. Erilaisten harjoitusten avulla, erityisesti sisäänhengitysharjoituksen avulla oppilas B onnistui löytämään huiluäänensä.
Fysiologiaosiossa selitetään kurkunpään rakenne ja toiminta, ääntöväylän rakenne ja toiminta, äänihuulien rakenne ja toiminta sekä äänihuulivärähtely. Rekisteriosiossa kerrotaan ihmisäänen erilaisista rekistereistä. Käsittelen tässä opinnäytetyössä kuusi erilaista rekisteriä. Selitän myös mikä on pää-äänen ja huiluäänen ero.
Tutkimus perustuu merkittävältä osin omaan kokemukseeni ja tuntopohjaan, koska pystyn itse tuottamaan huiluääniä luontevasti. Huiluäänirekisteriä on tutkittu hyvin vähän verrattuna muihin äänirekistereihin, jonka vuoksi siitä ei löydy paljon tutkimustietoa.
Omassa pohdinnassani kerron, miltä huiluäänien tuottaminen tuntuu minusta ja kuinka äänifysiologian tunteminen olisi voinut helpottaa opettamista. Kerron myös opettamisen haasteista ja onnistumisista, sekä mitä asioita tekisin toisin, jos voisin palata ajassa taaksepäin.
Lauluopetustesti osoitti, että huiluääniä pystyy opettamaan ja erilaisia harjoituksia kokeilemalla oppilaat pystyivät ymmärtämään, millaista tekniikkaa pitää käyttää huiluäänirekisterissä. Oppilas A:n kohdalla huiluäänet löytyivät nopeasti ja päädyimme vahvistamaan lihasmuistia tunneilla erilaisilla harjoituksilla. Oppilas B ei löytänyt aluksi huiluääniään, koska yritti laulaa korkealta pää-äänellään. Erilaisten harjoitusten avulla, erityisesti sisäänhengitysharjoituksen avulla oppilas B onnistui löytämään huiluäänensä.