Oulun koulukirjaston tilan arvioiminen tunnuslukujen avulla
Seppä, Katja (2023)
Seppä, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421090
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia Oulun koulukirjaston tämänhetkistä tilaa tilastojen kautta. Pyrin selvittämään, poikkeaako jonkun Oulun alueen koulukirjastot toisista alueista. Niteiden määrä Oulun koulukirjastossa kasvoi noin 78600 kappaleella, lainauksia oli noin 8400 enemmän ja lukudiplomin suorittaneita oli noin 970 enemmän.
Tietoperustassa käyn läpi koulukirjastojen tarkoitusta ja ohjeistusta. Tarkastelen myös koulukirjastojen tilannetta Suomessa sekä millaisia koulukirjastojen kehittämishankkeita on ollut. Tietoperustassa käyn läpi myös Oulun koulukirjastojen vaiheita sekä miten Oulun koulukirjasto on muodostunut. Kerron myös millaista yhteistyötä Oulun koulukirjasto, koulut sekä yleinen kirjasto tekevät.
Alueellisesti tarkasteltuna Oulun koulukirjastoilla ei ole suuria eroavaisuuksia. Koulukohtaisesti tarkasteltuna eroavaisuuksia on paljonkin. Lukudiplomin suorittaneiden määrä on kasvanut tarkastelujakson aikana, mutta luokkakohtaisesti katsottuna diplomin suorittaneiden määrä on pysynyt samankaltaisena.
Tietoperustassa käyn läpi koulukirjastojen tarkoitusta ja ohjeistusta. Tarkastelen myös koulukirjastojen tilannetta Suomessa sekä millaisia koulukirjastojen kehittämishankkeita on ollut. Tietoperustassa käyn läpi myös Oulun koulukirjastojen vaiheita sekä miten Oulun koulukirjasto on muodostunut. Kerron myös millaista yhteistyötä Oulun koulukirjasto, koulut sekä yleinen kirjasto tekevät.
Alueellisesti tarkasteltuna Oulun koulukirjastoilla ei ole suuria eroavaisuuksia. Koulukohtaisesti tarkasteltuna eroavaisuuksia on paljonkin. Lukudiplomin suorittaneiden määrä on kasvanut tarkastelujakson aikana, mutta luokkakohtaisesti katsottuna diplomin suorittaneiden määrä on pysynyt samankaltaisena.