Tietokoneroolipelin luominen Godot-pelimoottorilla
Gusgård, Emil (2023)
Gusgård, Emil
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060320972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060320972
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli luoda tietokoneroolipeli käyttäen ilmaista ja avoimen lähdekoodin Godot-pelimoottoria ja selvittää, soveltuuko pelimoottori ja sen oma ohjelmointikieli GDScript tietokoneroolipelejä varten. Godot-pelimoottorilla on mahdollista luoda 2D- ja 3D-pelejä tietokoneen lisäksi myös iOS- ja Android-puhelimille, tableteille, verkkoselaimelle sekä monille virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden laitteille.
Godot-pelimoottorin versio 1.0 julkaistiin Githubissa vuonna 2014. Godot-pelimoottorin viimeisin versio 4.0 julkaistiin maaliskuussa 2023. GDScript on syntaksiltaan Python-ohjelmointikielen kaltainen, ja se on nopea, vahvasti editoriin integroitu, eikä sillä ole roskienkeruuta.
Tietokoneroolipelit ovat roolipelejä, joita pelataan tietokoneella. Termiä käytetään yleensä erottamaan tietokoneella pelattavat roolipelit perinteisistä pöytäroolipeleistä ja konsoliroolipeleistä. Tietokoneroolipelit tyypillisesti pyrkivät tarjoamaan pelaajalle jonkinlaisen päätarinan ja sivutarinoita, joihin on mahdollista vaikuttaa esimerkiksi eri dialogivalintojen, tehtävien suoritustapojen tai hahmonkehityksen avulla. Mielenkiintoisen tarinan lisäksi monet tietokoneroolipelit pyrkivät tarjoamaan syvällisen taistelujärjestelmän ja hahmonkehityksen. Tietokoneroolipelejä on tehty 1970-luvulta lähtien tähän päivään saakka, ja ne ovat edelleen suosittuja.
Insinöörityössä toteutettiin ensimmäisen persoonan kolmiulotteinen tietokoneroolipeli. Godot-pelimoottorin omilla raahaa ja pudota -metodeilla on mahdollista toteuttaa tietokoneroolipeleille sopiva esineidenhallintakäyttöliittymä, ja sen Kontrolli-luokalla on mahdollista luoda yksinkertainen käyttöliittymä esineiden, pelaajahahmon ominaisuuksien ja loitsujen näyttämistä ja valitsemista varten.
Intuitiiviseksi todetun GDScriptin avulla luotiin esinehallintajärjestelmä, loitsujärjestelmä ja vuorovaikutusjärjestelmä hyödyntäen pelimoottorin omia metodeja mm. säteenheittoa varten.
Insinöörityö osoitti, että Godot-pelimoottorilla on mahdollista tehdä ainakin pienen mittakaavan kolmiulotteinen ja vähäistä polygonimäärää hyödyntävä tietokoneroolipeliprojekti Godot-pelimoottorin versiolla 3.5.1. The goal of the thesis was to create a computer roleplaying game using the free and open-source Godot game engine and analyze whether the Godot game engine and its programming language GDScript is suitable for computer roleplaying games. The Godot game engine can be used to create 2D and 3D games as well games for mobile devices, browsers and various virtual reality and augmented reality devices.
The 1.0 version of the Godot game engine was released in GitHub in 2014. The game engine’s latest version 4.0 was released in March 2023. GDScript is similar to the Python programming language in its syntax. It is fast, heavily integrated to its engine and it has no garbage collection.
Computer roleplaying games are roleplaying games that are played on a computer. The term is usually used to differentiate from traditional tabletop roleplaying games and console roleplaying games. Computer roleplaying games typically aim to offer players some kind of main story and side stories that can be affected by different dialog choices, mission completion methods or character development choices for example. Apart from an interesting story many computer roleplaying games aim to offer a deep combat system and character development. Computer roleplaying games have been made since the 1970’s and they are still popular.
A small-scale first-person 3D roleplaying game was developed in this study. Using Godot’s own drag and drop methods, it was possible to create an item interface and with Godot’s Control class it was possible to create a simple user interface to display items, player character attributes and spells.
The GDScript was found intuitive, and with it an inventory system, a spell system and an interaction system were created while using the engine’s own methods such as ray-casting methods.
Godot has the capability to implement at least a 3D computer roleplaying game of a smaller scope using a low polygon count with the version 3.5.1 of the engine
Godot-pelimoottorin versio 1.0 julkaistiin Githubissa vuonna 2014. Godot-pelimoottorin viimeisin versio 4.0 julkaistiin maaliskuussa 2023. GDScript on syntaksiltaan Python-ohjelmointikielen kaltainen, ja se on nopea, vahvasti editoriin integroitu, eikä sillä ole roskienkeruuta.
Tietokoneroolipelit ovat roolipelejä, joita pelataan tietokoneella. Termiä käytetään yleensä erottamaan tietokoneella pelattavat roolipelit perinteisistä pöytäroolipeleistä ja konsoliroolipeleistä. Tietokoneroolipelit tyypillisesti pyrkivät tarjoamaan pelaajalle jonkinlaisen päätarinan ja sivutarinoita, joihin on mahdollista vaikuttaa esimerkiksi eri dialogivalintojen, tehtävien suoritustapojen tai hahmonkehityksen avulla. Mielenkiintoisen tarinan lisäksi monet tietokoneroolipelit pyrkivät tarjoamaan syvällisen taistelujärjestelmän ja hahmonkehityksen. Tietokoneroolipelejä on tehty 1970-luvulta lähtien tähän päivään saakka, ja ne ovat edelleen suosittuja.
Insinöörityössä toteutettiin ensimmäisen persoonan kolmiulotteinen tietokoneroolipeli. Godot-pelimoottorin omilla raahaa ja pudota -metodeilla on mahdollista toteuttaa tietokoneroolipeleille sopiva esineidenhallintakäyttöliittymä, ja sen Kontrolli-luokalla on mahdollista luoda yksinkertainen käyttöliittymä esineiden, pelaajahahmon ominaisuuksien ja loitsujen näyttämistä ja valitsemista varten.
Intuitiiviseksi todetun GDScriptin avulla luotiin esinehallintajärjestelmä, loitsujärjestelmä ja vuorovaikutusjärjestelmä hyödyntäen pelimoottorin omia metodeja mm. säteenheittoa varten.
Insinöörityö osoitti, että Godot-pelimoottorilla on mahdollista tehdä ainakin pienen mittakaavan kolmiulotteinen ja vähäistä polygonimäärää hyödyntävä tietokoneroolipeliprojekti Godot-pelimoottorin versiolla 3.5.1.
The 1.0 version of the Godot game engine was released in GitHub in 2014. The game engine’s latest version 4.0 was released in March 2023. GDScript is similar to the Python programming language in its syntax. It is fast, heavily integrated to its engine and it has no garbage collection.
Computer roleplaying games are roleplaying games that are played on a computer. The term is usually used to differentiate from traditional tabletop roleplaying games and console roleplaying games. Computer roleplaying games typically aim to offer players some kind of main story and side stories that can be affected by different dialog choices, mission completion methods or character development choices for example. Apart from an interesting story many computer roleplaying games aim to offer a deep combat system and character development. Computer roleplaying games have been made since the 1970’s and they are still popular.
A small-scale first-person 3D roleplaying game was developed in this study. Using Godot’s own drag and drop methods, it was possible to create an item interface and with Godot’s Control class it was possible to create a simple user interface to display items, player character attributes and spells.
The GDScript was found intuitive, and with it an inventory system, a spell system and an interaction system were created while using the engine’s own methods such as ray-casting methods.
Godot has the capability to implement at least a 3D computer roleplaying game of a smaller scope using a low polygon count with the version 3.5.1 of the engine
