Kemiallisesti kovettuvat väliaikaiset täytteet: opetusvideot suuhygienistiopiskelijoiden taitopajaharjoitteluun
Kokko, Hanna-Kerttu; Koltsova, Tatjana (2023)
Kokko, Hanna-Kerttu
Koltsova, Tatjana
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521275
Tiivistelmä
Kariesvauriot ja hampaan lohkeaminen ovat yleisimmät indikaatiot hampaan paikkaushoidolle. Karies eli hampaiden reikiintyminen on yleinen hampaan mikrobivälitteinen sairaus, jonka aiheuttaja on mutans-streptokokkibakteerit. Niiden aineenvaihdunnassa muodostuvat hapot hajottavat hammaskudosta eli tapahtuu demineralisaatiota. Hampaan paikkauksella pyritään suojaamaan pulpa eli hampaan ydin, pysäyttämään vaurion eteneminen ja ylläpitämään hampaan purentafunktiota, ulkonäköä ja muotoa sekä mahdollistamaan hampaan puhdistaminen. Väliaikaisia täytemateriaaleja käytetään ensiapuna tilanteissa, jossa ajan tai ko-operaation puutteen vuoksi ei pystytä tekemään pysyvää täytettä. Sitä voidaan käyttää myös syvän karieksen hoidossa ja juurihoidon yhteydessä. Se on nimensä mukaisesti tarkoitettu väliaikaiseksi ratkaisuksi. Väliaikaisia täytemateriaaleja on olemassa valokovetteisia sekä kemialliskovetteisia, jotka kovettuvat syljen vaikutuksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tilaajana ja toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu terveysala Kuopion suuhygienistitutkinto-ohjelma. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opetusvideot kemiallisesti kovettuvista väliaikaisista täytemateriaaleista suuhygienistiopiskelijoille kariologian taitopajaharjoitteluun. Videoissa näytetään täytteen tekeminen IRM, Cavit ja Fuji IX täytemateriaaleilla. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa suuhygienistiopiskelijoille valmiuksia väliaikaisten täytteiden tekoon. Opetusvideot soveltuvat käytettäväksi lähiopetuksen ja simulaatioharjoituksien lisäksi myös itsenäisessä- ja etäopiskelussa. Videoista on hyötyä opiskelijoiden lisäksi myös opettajalle opetustyön helpottuessa sekä potilaalle.
Kehittämistyön toteutus aloitettiin keräämällä teoriatietoa sekä näyttöön perustuvia kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia. Lähteiden ja työn tilaajan toiveiden pohjalta laadittiin yksityiskohtaiset käsikirjoitukset, joiden pohjalta opetusvideot kuvattiin. Videoita kuvatessa pyrittiin noudattamaan hyvän opetusvideon kriteerejä. Videoilla keskityttiin näyttämään täytemateriaalien käyttötarkoitus, paikkaukseen tarvittava välineistö, eri työvaiheet sekä jälkihoito-ohjeet.
Palautetta kehittämistyölle sähköisen Webropol -kyselylomakkeen avulla 2020 opintonsa aloittaneilta suuhygienistiopiskelijoilta. Opiskelijoista 15 vastasi kyselyyn. Kaikki kyselyyn vastanneet pitivät opetusvideoita hyödyllisinä. Jatkokehittämistyönä opetusvideoille voitaisiin tehdä opetusvideot useammasta täytemateriaalista, kuten esimerkiksi valokovetteisesta lasi-ionomeeritäytemateriaalista tai täytteiden hiomistekniikoista erilaisilla hiontakärjillä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tilaajana ja toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu terveysala Kuopion suuhygienistitutkinto-ohjelma. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opetusvideot kemiallisesti kovettuvista väliaikaisista täytemateriaaleista suuhygienistiopiskelijoille kariologian taitopajaharjoitteluun. Videoissa näytetään täytteen tekeminen IRM, Cavit ja Fuji IX täytemateriaaleilla. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa suuhygienistiopiskelijoille valmiuksia väliaikaisten täytteiden tekoon. Opetusvideot soveltuvat käytettäväksi lähiopetuksen ja simulaatioharjoituksien lisäksi myös itsenäisessä- ja etäopiskelussa. Videoista on hyötyä opiskelijoiden lisäksi myös opettajalle opetustyön helpottuessa sekä potilaalle.
Kehittämistyön toteutus aloitettiin keräämällä teoriatietoa sekä näyttöön perustuvia kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia. Lähteiden ja työn tilaajan toiveiden pohjalta laadittiin yksityiskohtaiset käsikirjoitukset, joiden pohjalta opetusvideot kuvattiin. Videoita kuvatessa pyrittiin noudattamaan hyvän opetusvideon kriteerejä. Videoilla keskityttiin näyttämään täytemateriaalien käyttötarkoitus, paikkaukseen tarvittava välineistö, eri työvaiheet sekä jälkihoito-ohjeet.
Palautetta kehittämistyölle sähköisen Webropol -kyselylomakkeen avulla 2020 opintonsa aloittaneilta suuhygienistiopiskelijoilta. Opiskelijoista 15 vastasi kyselyyn. Kaikki kyselyyn vastanneet pitivät opetusvideoita hyödyllisinä. Jatkokehittämistyönä opetusvideoille voitaisiin tehdä opetusvideot useammasta täytemateriaalista, kuten esimerkiksi valokovetteisesta lasi-ionomeeritäytemateriaalista tai täytteiden hiomistekniikoista erilaisilla hiontakärjillä.