Digitaalisen markkinoinnin toimintasuunnitelma konsultointiyritykselle
Mattila, Elmeri (2023)
Mattila, Elmeri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521296
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle asettautumispalveluita tarjoavalle konsultaatioyritykselle, joka toimii tässä työssä nimettömästi. Sen vuoksi siitä käytetään tässä työssä ainoastaan nimikettä Kohdeyritys. Työn tavoitteena oli kehittää digitaalisen markkinoinnin toimintasuunnitelma vastaamaan kohdeyrityksen tavoiteasetantaa ja auttamaan yritystä paran-tamaan sen digimarkkinointia osa-alueilla, joissa se koki tarvitsevansa apua.
Opinnäytetyö on kirjoitettu vetoketjumallilla, jolloin teoriaperustan perään on heti kirjoitettu toi-mintamalli, jonka mukaan kohdeyrityksen kehotetaan toimivan. Tutkimusosuus koostui nykytilan analysoinnista, tavoitteiden asetannasta ja strategian kehityksestä. Nykytila-analyysi koostui yrityksen asiakasryhmien analysoinnista, kilpailijoiden kertaamisesta ja yrityksen omasta markki-noinnin osaamisesta. Sen pohjalta työhön rakennettiin toimintasuunnitelma digitaaliselle markki-noinnille hakukoneoptimoinnille, hakukonemarkkinoinnille ja sosiaalisen median markkinoinnille. Toiminnan pääasiallisena tekniikkana käytettiin RACE-mallia. Tämän lisäksi työhön tehtiin seu-rannan toimimalli ja kerrattiin mahdolliset mittaamisen työkalut.
Työn teoriapohja perustuu valikoituun kirjallisuuteen, verkossa oleviin blogikirjoituksiin, e-kirjoihin ja artikkeleihin. Tietoperustaan kuuluu B2B-markkinoinnin perusteet, toimintasuunnitelman kehi-tys ja digitaalisen markkinoinnin kehitys.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritys saa käyttöönsä työstä selkeämmän kuvan siitä, mitä sen tulee tehdä parantaakseen omaa digitaalista markkinointiaan mainitsemillaan aloilla.
Opinnäytetyö on kirjoitettu vetoketjumallilla, jolloin teoriaperustan perään on heti kirjoitettu toi-mintamalli, jonka mukaan kohdeyrityksen kehotetaan toimivan. Tutkimusosuus koostui nykytilan analysoinnista, tavoitteiden asetannasta ja strategian kehityksestä. Nykytila-analyysi koostui yrityksen asiakasryhmien analysoinnista, kilpailijoiden kertaamisesta ja yrityksen omasta markki-noinnin osaamisesta. Sen pohjalta työhön rakennettiin toimintasuunnitelma digitaaliselle markki-noinnille hakukoneoptimoinnille, hakukonemarkkinoinnille ja sosiaalisen median markkinoinnille. Toiminnan pääasiallisena tekniikkana käytettiin RACE-mallia. Tämän lisäksi työhön tehtiin seu-rannan toimimalli ja kerrattiin mahdolliset mittaamisen työkalut.
Työn teoriapohja perustuu valikoituun kirjallisuuteen, verkossa oleviin blogikirjoituksiin, e-kirjoihin ja artikkeleihin. Tietoperustaan kuuluu B2B-markkinoinnin perusteet, toimintasuunnitelman kehi-tys ja digitaalisen markkinoinnin kehitys.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritys saa käyttöönsä työstä selkeämmän kuvan siitä, mitä sen tulee tehdä parantaakseen omaa digitaalista markkinointiaan mainitsemillaan aloilla.