Kirkkonummi Rangersin sosiaalisen median strategia
Salo, Teppo (2023)
Salo, Teppo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521247
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Kirkkonummi Rangersin miesten edustusjoukkueelle. Tavoitteena oli luoda sosiaalisen median strategia joukkueen käyttöön tulevalle kaudelle 2023–2024. Tarkoituksena oli luoda selkeä strategia, joka kattaa konkreettisia esimerkkejä sosiaalisen median alustojen kävijämäärän kasvattamiseen sekä resurssien maksimoimiseen keskellä kiireistä arkea.
Urheilumaailmassa sosiaalisen median tärkeys kasvaa vuosi vuodelta. Nykypäivänä pääsarjajoukkueilta jopa edellytetään tarpeeksi laadukasta sekä aktiivista sosiaalisen median sisältöä. Opinnäytetyön asiakkaalla on ollut laadukasta tekemistä viime vuosien aikana sosiaalisen median saralla, ja he toivoivat uusia näkökulmia ja johdonmukaisuutta tekemiseensä. Mediastrategian luominen oli ajankohtainen aihe sosiaalisen median jatkuvan kasvun vuoksi.
Opinnäytetyön alussa käytiin lyhyesti läpi projektisuunnitelmaa, jonka jälkeen siirryttiin teoriaosuuden pariin. Teoriaosuuden tarkoitus oli antaa tarvittavat valmiudet kehitysehdotusten antamiseen. Seuraavaksi tehtiin nykyisten mediakäytäntöjen analyysi, jossa tutustuttiin seuran toimintamalleihin +/- -analyysin muodossa. Samassa kappaleessa käytiin läpi myös asiakkaan tarpeet ja tavoitteet tulevalle mediastrategialle. Analyysin jälkeen oli tarkoitus tehdä itse opinnäytetyön tärkein osio, mediastrategian muodostaminen. Mediastrategia käsitteli kolme pääpiirrettä, joiden avulla asiakkaan sosiaalisen median toimintamalleihin saadaan toivottuja muutoksia. Lopussa vielä tehdyt ehdotukset perusteltiin ja avattiin asiakkaalta saatua palautetta.
Asiakas oli tyytyväinen opinnäytetyön sisältöön ja ehdotetut kehitysehdotukset otettiin käyttöön heti. Aihe on kuitenkin sellainen, että tuloksia pystytään mittaamaan vasta tietyn ajan kuluessa. Opinnäytetyössä päästiin niin henkilökohtaisiin kuin asiakkaan asettamiin tavoitteisiin, joten projektia voi pitää onnistuneena.
Urheilumaailmassa sosiaalisen median tärkeys kasvaa vuosi vuodelta. Nykypäivänä pääsarjajoukkueilta jopa edellytetään tarpeeksi laadukasta sekä aktiivista sosiaalisen median sisältöä. Opinnäytetyön asiakkaalla on ollut laadukasta tekemistä viime vuosien aikana sosiaalisen median saralla, ja he toivoivat uusia näkökulmia ja johdonmukaisuutta tekemiseensä. Mediastrategian luominen oli ajankohtainen aihe sosiaalisen median jatkuvan kasvun vuoksi.
Opinnäytetyön alussa käytiin lyhyesti läpi projektisuunnitelmaa, jonka jälkeen siirryttiin teoriaosuuden pariin. Teoriaosuuden tarkoitus oli antaa tarvittavat valmiudet kehitysehdotusten antamiseen. Seuraavaksi tehtiin nykyisten mediakäytäntöjen analyysi, jossa tutustuttiin seuran toimintamalleihin +/- -analyysin muodossa. Samassa kappaleessa käytiin läpi myös asiakkaan tarpeet ja tavoitteet tulevalle mediastrategialle. Analyysin jälkeen oli tarkoitus tehdä itse opinnäytetyön tärkein osio, mediastrategian muodostaminen. Mediastrategia käsitteli kolme pääpiirrettä, joiden avulla asiakkaan sosiaalisen median toimintamalleihin saadaan toivottuja muutoksia. Lopussa vielä tehdyt ehdotukset perusteltiin ja avattiin asiakkaalta saatua palautetta.
Asiakas oli tyytyväinen opinnäytetyön sisältöön ja ehdotetut kehitysehdotukset otettiin käyttöön heti. Aihe on kuitenkin sellainen, että tuloksia pystytään mittaamaan vasta tietyn ajan kuluessa. Opinnäytetyössä päästiin niin henkilökohtaisiin kuin asiakkaan asettamiin tavoitteisiin, joten projektia voi pitää onnistuneena.