Hoitohenkilöstön osaaminen etätyöskentelyssä lasten ja nuorten mielenterveystyössä: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kananen, Noora; Nevalainen, Oona (2023)
Kananen, Noora
Nevalainen, Oona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521286
Tiivistelmä
Etätyöskentely on lisääntynyt työskentelytapana hoitotyön alueella palveluiden tarjoamiseksi ja parantamiseksi. Laadukkaan hoidon takaamiseksi etäpalveluissa on tärkeä selvittää, mitä osaamista työntekijöillä on jo etäpalveluiden tarjoamiseen.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS). Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä hoitohenkilöstö jo osaa etätyöskentelyssä lasten ja nuorten mielenterveystyössä ja millaista osaamista etätyöskentely vaatii.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin hoitotieteellisistä tietokannoista, kuten Pubmed, ProQuest ja Taylor & Francis. Lisäksi aineistoa kerättiin manuaalisella haulla. Aineistoon valikoitui seitsemän tutkimusta, joista yksi on tapaustutkimus, kaksi ovat määrällisiä tutkimuksia ja neljä ovat laadullisia tutkimuksia. Kaikki aineistoon kerätyt tutkimukset olivat englanninkielisiä. Opinnäytetyön sisältö analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitohenkilöstön osaaminen ja sen puutteet voitiin jakaa tietotekniikkaan, hoitohenkilöstöön itseensä sekä etätyöhön liittyviin tekijöihin. Opinnäytetyön tuloksista tehtiin seuraavia johtopäätöksiä: hoitohenkilöstöllä on perustietoteknistä osaamista, mutta haastavammissa tehtävissä tarvitaan selkeästi apua. Etähoitotyössä on tärkeää osata yhdistää teknologia sujuvasti hoitoon. Tuloksista ilmeni hoitotyön kokemuksen olevan yhteydessä hoitohenkilöstön pätevyyteen sekä itsevarmuuteen etähoidon toteuttamisessa. Täten nähtiin, että etähoito ei sovi uraansa aloitteleville ammattilaisille. Tulokset osoittivat myös, että puutteellinen koulutus etätyöskentelyyn johtaa vähemmän myönteisiin kokemuksiin etätyöskentelystä.
Opinnäytetyö osoittaa, että kyseistä aihetta ei ole tutkittu vielä kovinkaan laajasti. Opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että aiheesta tarvitaan lisää näyttöön perustuvaa tutkimustietoa hoitohenkilöstön osaamisesta lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyössä.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS). Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä hoitohenkilöstö jo osaa etätyöskentelyssä lasten ja nuorten mielenterveystyössä ja millaista osaamista etätyöskentely vaatii.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin hoitotieteellisistä tietokannoista, kuten Pubmed, ProQuest ja Taylor & Francis. Lisäksi aineistoa kerättiin manuaalisella haulla. Aineistoon valikoitui seitsemän tutkimusta, joista yksi on tapaustutkimus, kaksi ovat määrällisiä tutkimuksia ja neljä ovat laadullisia tutkimuksia. Kaikki aineistoon kerätyt tutkimukset olivat englanninkielisiä. Opinnäytetyön sisältö analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitohenkilöstön osaaminen ja sen puutteet voitiin jakaa tietotekniikkaan, hoitohenkilöstöön itseensä sekä etätyöhön liittyviin tekijöihin. Opinnäytetyön tuloksista tehtiin seuraavia johtopäätöksiä: hoitohenkilöstöllä on perustietoteknistä osaamista, mutta haastavammissa tehtävissä tarvitaan selkeästi apua. Etähoitotyössä on tärkeää osata yhdistää teknologia sujuvasti hoitoon. Tuloksista ilmeni hoitotyön kokemuksen olevan yhteydessä hoitohenkilöstön pätevyyteen sekä itsevarmuuteen etähoidon toteuttamisessa. Täten nähtiin, että etähoito ei sovi uraansa aloitteleville ammattilaisille. Tulokset osoittivat myös, että puutteellinen koulutus etätyöskentelyyn johtaa vähemmän myönteisiin kokemuksiin etätyöskentelystä.
Opinnäytetyö osoittaa, että kyseistä aihetta ei ole tutkittu vielä kovinkaan laajasti. Opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että aiheesta tarvitaan lisää näyttöön perustuvaa tutkimustietoa hoitohenkilöstön osaamisesta lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyössä.