Pelit neurologisen kuntoutujan tukena
Vähätiitto, Riina (2023)
Vähätiitto, Riina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521292
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitkä tekijät edistävät, ja mitkä rajoittavat aivoverenkiertohäiriöön ja aivovammaan sairastuneen kuntoutujan motivaatiota käyttää mobiilipelaamista kuntoutumisen tukena. Aivoverenkiertohäiriöihin ja aivovammoihin sairastuneista noin puolet hyötyvät nopeasta ja tehokkaasta kuntoutuksesta. Käytettävissä olevat resurssit sekä motivaation ja sitoutumisen puute ovat olleet kuntoutumisen ongelmakohtia. Hyödyntämällä pelejä ja niiden ominaisuuksia on helppo lisätä tehokkaasti kuntoutumisen mielekkyyttä ja siihen sitoutumista.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelututkimuksena HUSin neurologiselle kuntoutusosastolle helmikuussa 2023. Haastateltaviksi saatiin yhteensä viisi kuntoutujaa. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla ja sen tuloksia tarkasteltiin aikaisempien tutkimusten ja itseohjautuvuusteorian viitekehyksestä. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää jatkossa kuntoutusosastojen tilojen ja henkilökunnan kuntouttavan työn suunnittelun tukena.
Tulosten mukaan pelaamiseen suhtauduttiin positiivisesti. Se koettiin viihdyttävänä ja kuntouttavien ominaisuuksien ansioista se koettiin mielekkäänä lisänä perinteisten kuntoutusmuotojen rinnalle. Pelaamista rajoittivat sen aiheuttama väsymys ja fyysinen kipu sekä tekninen osaamattomuus. Tulosten perusteella keskeisimmäksi keinoksi tukea kuntoutujien pelimotivaatiota nousi tekninen ohjaus ja neuvonta sekä niiden lisääminen tarpeen mukaan.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelututkimuksena HUSin neurologiselle kuntoutusosastolle helmikuussa 2023. Haastateltaviksi saatiin yhteensä viisi kuntoutujaa. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla ja sen tuloksia tarkasteltiin aikaisempien tutkimusten ja itseohjautuvuusteorian viitekehyksestä. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää jatkossa kuntoutusosastojen tilojen ja henkilökunnan kuntouttavan työn suunnittelun tukena.
Tulosten mukaan pelaamiseen suhtauduttiin positiivisesti. Se koettiin viihdyttävänä ja kuntouttavien ominaisuuksien ansioista se koettiin mielekkäänä lisänä perinteisten kuntoutusmuotojen rinnalle. Pelaamista rajoittivat sen aiheuttama väsymys ja fyysinen kipu sekä tekninen osaamattomuus. Tulosten perusteella keskeisimmäksi keinoksi tukea kuntoutujien pelimotivaatiota nousi tekninen ohjaus ja neuvonta sekä niiden lisääminen tarpeen mukaan.