Tunnettuutta digitaalisen markkinoinnin avulla : markkinointisuunnitelma Yritys X:lle
Mämmelä, Laura (2023)
Mämmelä, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220884
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa toimeksiantajayrityksen tunnettuutta ja ympärivuotisuutta suomalaisten sekä kansainvälisten asiakkaiden keskuudessa. Toimeksiantajayrityksen liiketoiminnallisesti vetovoimaisin sesonki on talvi, mutta yritys halusi kehittää muiden sesonkien vetovoimaa markkinointisuunnitelman avulla. Tietoperusta keskittyi kuvamaan markkinointistrategiaan liittyviä teemoja kuten markkinoinnin tavoitteita, liiketoimintaympäristöä, kilpailukenttää sekä kilpailuedun määrittelyä. Tietoperustan toinen osuus avasi markkinointisuunnitelmaan liittyviä käsitteitä kuten markkinoinnin malleja, digitaalisen markkinoinnin keinoja ja kanavia sekä markkinoinnin mittareita.
Kehittämistyöhön valittiin lähestymistavaksi konstruktiivinen tutkimus. Tiedon keräämistä varten käytettiin seuraavia menetelmiä: avoin haastattelu, benchmarking sekä yhteisölliset ideointimenetelmät. Kehittämistyön onnistumisen edellytyksenä ei ollut varsinaisesta tutkimuksesta saatavat tulokset, vaan konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä käytettiin viitekehyksenä kehittämistyölle. Tiedonkeruumenetelmien tarkoituksena oli antaa perustiedot kehittämistyölle, jotta kehittämistyö keskittyisi oikeisiin asioihin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma Yritykselle X. Markkinointisuunnitelman sisältö muodostui tietoperustan teemojen mukaisesti ottaen huomioon markkinoinnin strategisen sekä operatiivisen tason. Kehittämistyön tuloksena syntynyt markkinointisuunnitelma antaa Yritys X:lle raamit markkinoinnin ja myynnin kehittämiselle sekä tukea päätöksentekoon esimerkiksi tuotekehityksessä. Luodun markkinointisuunnitelman avulla Yritys X:n voi jatkaa markkinoinnin kehittämistään seuraavaksi esimerkiksi luomalla sosiaalisen median suunnitelman.
Kehittämistyöhön valittiin lähestymistavaksi konstruktiivinen tutkimus. Tiedon keräämistä varten käytettiin seuraavia menetelmiä: avoin haastattelu, benchmarking sekä yhteisölliset ideointimenetelmät. Kehittämistyön onnistumisen edellytyksenä ei ollut varsinaisesta tutkimuksesta saatavat tulokset, vaan konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä käytettiin viitekehyksenä kehittämistyölle. Tiedonkeruumenetelmien tarkoituksena oli antaa perustiedot kehittämistyölle, jotta kehittämistyö keskittyisi oikeisiin asioihin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma Yritykselle X. Markkinointisuunnitelman sisältö muodostui tietoperustan teemojen mukaisesti ottaen huomioon markkinoinnin strategisen sekä operatiivisen tason. Kehittämistyön tuloksena syntynyt markkinointisuunnitelma antaa Yritys X:lle raamit markkinoinnin ja myynnin kehittämiselle sekä tukea päätöksentekoon esimerkiksi tuotekehityksessä. Luodun markkinointisuunnitelman avulla Yritys X:n voi jatkaa markkinoinnin kehittämistään seuraavaksi esimerkiksi luomalla sosiaalisen median suunnitelman.