Seksuaaliterveysopinnot hoitotyön opiskelijoiden näkökulmasta Lapin ammattikorkeakoulussa
Rauhala, Vera (2023)
Rauhala, Vera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060321007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060321007
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla nykyisen Lapin ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutuksen seksuaaliterveysopintojen kokemuksia ja näkemyksiä opiskelijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lapin ammattikorkeakoulu. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksista ja näkemyksistä seksuaaliterveyden opinnoista, jota voitaisiin hyödyntää hoitotyön koulutuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee seksuaaliterveyttä käsitteenä ja seksuaalisuutta ihmisen elämänkaaressa sekä seksuaaliterveyteen vaikuttavia tekijöitä, kuten seksitauteja. Opinnäyte toteutetaan laadullisena tutkimuksena, jota ohjaavina tutkimuskysymyksinä olivat: mitä vahvuuksia opiskelijat näkevät tämänhetkisissä hoitotyön koulutuksen seksuaaliterveysopinnoissa, ja mitä kehittämistarpeita hoitotyön koulutuksen seksuaaliterveysopinnoissa on. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka sai sähköpostitse yhteensä 221 hoitotyön opiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, jossa käytettiin analyysimenetelmänä tyypittelyä.
Osallistuneista opiskelijoista suurin osa pitivät nykyisiä seksuaaliterveysopintoja joko riittämättöminä tai erittäin riittämättöminä. Seksuaaliterveyden opintojen kuvailuissa yleisimpiä ja selkeitä teemoja olivat seksuaaliterveyden käsittelyn vähäisyys ja vajaus sekä opetuksen ja luentojen vähäisyys. Opiskelijat kuvailivat uuden osaamisen puuttumista ja seksuaaliterveysopintojen riittämättömyyttä osaamisen lisäämiseksi seksuaaliterveysopintojen kautta. Opiskelijoiden seksuaaliterveysopintojen kehittämistarpeiden kuvailuissa yleisimpinä teemoina nousi opintojen monipuolistaminen, lisääminen sekä rakenteellinen ja sisällöllinen kehittäminen. Seksuaaliterveyskokemusten kuvailuissa teemoiksi nousivat potilaslähtöiset ja hoitajalähtöiset vuorovaikutustilanteet, joista hoitajalähtöiset olivat yleisempiä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee seksuaaliterveyttä käsitteenä ja seksuaalisuutta ihmisen elämänkaaressa sekä seksuaaliterveyteen vaikuttavia tekijöitä, kuten seksitauteja. Opinnäyte toteutetaan laadullisena tutkimuksena, jota ohjaavina tutkimuskysymyksinä olivat: mitä vahvuuksia opiskelijat näkevät tämänhetkisissä hoitotyön koulutuksen seksuaaliterveysopinnoissa, ja mitä kehittämistarpeita hoitotyön koulutuksen seksuaaliterveysopinnoissa on. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka sai sähköpostitse yhteensä 221 hoitotyön opiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, jossa käytettiin analyysimenetelmänä tyypittelyä.
Osallistuneista opiskelijoista suurin osa pitivät nykyisiä seksuaaliterveysopintoja joko riittämättöminä tai erittäin riittämättöminä. Seksuaaliterveyden opintojen kuvailuissa yleisimpiä ja selkeitä teemoja olivat seksuaaliterveyden käsittelyn vähäisyys ja vajaus sekä opetuksen ja luentojen vähäisyys. Opiskelijat kuvailivat uuden osaamisen puuttumista ja seksuaaliterveysopintojen riittämättömyyttä osaamisen lisäämiseksi seksuaaliterveysopintojen kautta. Opiskelijoiden seksuaaliterveysopintojen kehittämistarpeiden kuvailuissa yleisimpinä teemoina nousi opintojen monipuolistaminen, lisääminen sekä rakenteellinen ja sisällöllinen kehittäminen. Seksuaaliterveyskokemusten kuvailuissa teemoiksi nousivat potilaslähtöiset ja hoitajalähtöiset vuorovaikutustilanteet, joista hoitajalähtöiset olivat yleisempiä.