Kuinka hyvin brändi-identiteetti ja brändi-imago vastaavat toisiaan? - Case Lasessor Oy
Resman, Madeleine (2023)
Resman, Madeleine
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521440
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy tutkimaan kotimaisen asustebrändi Lasessor Oy:n brändi-identiteetin vastaavuutta sen brändi-imagoon. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa toimeksiantajayrityksen brändi-identiteetin ja brändi-imagon nykytilasta ja sen mahdollisista haasteista. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohtaavatko tämän hetkinen yrityksen mielikuva brändistä sen tavoitemielikuvan kanssa ja millä tavoin brändi-identiteettiä voitaisiin saadun tutkimustiedon avulla kehittää, jotta saavutettaisiin halutunlainen brändi-imago.
Opinnäytetyön viitekehyksen muodostavat brändi, brändi-identiteetti ja brändi-imago. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä kuten puolistrukturoitua haastattelua ja kyselytutkimusta.
Puolistrukturoidun haastattelun avulla oli tarkoitus selvittää miten yritys näkee oman brändinsä ja mikä on brändin kohderyhmä. Kyselyn tarkoituksena oli sen sijaan ymmärtää miten brändi näyttäytyy asiakkaan ja kuluttajan silmään, eli miten brändi nähdään yrityksen ulkopuolisten ihmisten joukossa. Haastattelu esitettiin yrityksen toiselle omistajalle ja asiakaskysely kerättiin yrityksen tuotteiden jälleenmyyjiltä ja brändin kohderyhmään kuuluvilta kuluttajilta.
Tutkimustulokset osoittivat, että valtaosalle kohderyhmän edustajille Lasessor Oy ei ollut brändinä tuttu. Tutkimustuloksista selvisi myös, että brändi-identiteetissä oli jonkin verran ristiriitaa suhteessa sen tavoitemielikuvaan. Suurimmat eroavaisuudet olivat brändin fyysisen olemuksen elementeissä. Kerätyn aineiston pohjalta on opinnäytetyön lopussa esitetty kehitysehdotuksia yrityksen brändi-identiteetin vahvistamiseksi. Kehityskohteiden keskiössä on selkeyttää ja lisätä brändi-identiteetin viestintää kohderyhmän edustajille.
Opinnäytetyön viitekehyksen muodostavat brändi, brändi-identiteetti ja brändi-imago. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä kuten puolistrukturoitua haastattelua ja kyselytutkimusta.
Puolistrukturoidun haastattelun avulla oli tarkoitus selvittää miten yritys näkee oman brändinsä ja mikä on brändin kohderyhmä. Kyselyn tarkoituksena oli sen sijaan ymmärtää miten brändi näyttäytyy asiakkaan ja kuluttajan silmään, eli miten brändi nähdään yrityksen ulkopuolisten ihmisten joukossa. Haastattelu esitettiin yrityksen toiselle omistajalle ja asiakaskysely kerättiin yrityksen tuotteiden jälleenmyyjiltä ja brändin kohderyhmään kuuluvilta kuluttajilta.
Tutkimustulokset osoittivat, että valtaosalle kohderyhmän edustajille Lasessor Oy ei ollut brändinä tuttu. Tutkimustuloksista selvisi myös, että brändi-identiteetissä oli jonkin verran ristiriitaa suhteessa sen tavoitemielikuvaan. Suurimmat eroavaisuudet olivat brändin fyysisen olemuksen elementeissä. Kerätyn aineiston pohjalta on opinnäytetyön lopussa esitetty kehitysehdotuksia yrityksen brändi-identiteetin vahvistamiseksi. Kehityskohteiden keskiössä on selkeyttää ja lisätä brändi-identiteetin viestintää kohderyhmän edustajille.