Terveydenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia tulevan työn voimavaratekijöistä
Vornanen, Peppi; Khosronia, Aisan (2023)
Vornanen, Peppi
Khosronia, Aisan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521504
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata pääkaupunkiseudun neljännen lukuvuoden terveydenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia työn voimavaratekijöistä tulevassa työssä. Tavoitteena oli tuottaa ammattikorkeakouluille lisää tietoa terveydenhoitajaopiskelijoiden ajankohtaisista kokemuksista tulevan työn voimavara- ja kuormitustekijöistä.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea neljännen vuoden terveydenhoitajaopiskelijaa, jotka olivat suorittaneet vähintään yhden terveydenhoitotyön opintoihin liittyvän kliinisen hoitotyön harjoittelun. Teemahaastatteluihin kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tuloksista ilmeni, että terveydenhoitajaopiskelijoiden työhyvinvointia edistävät voimavaratekijät olivat vapaa-aika, kouluyhteisön tuki, yksilön piirteet, opiskelijan osaamisen tason huomioiminen, opiskelijan kokemus työnteosta harjoittelussa ja harjoittelupaikan myönteinen työyhteisö. Kun taas terveydenhoitajaopiskelijoiden työhyvinvointia estävät kuormitustekijät olivat kuormittavat työolosuhteet, työkollegoiden yhteensopimattomuus, opintoihin liittyvät kuormitukset, harjoittelupaikan toteutuksen puutteet, riittämätön palautuminen ja yksilön kokemattomuus.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää pääkaupunkiseudun ammattikorkeakouluissa opintojen kehittämisessä ja opetuksessa.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea neljännen vuoden terveydenhoitajaopiskelijaa, jotka olivat suorittaneet vähintään yhden terveydenhoitotyön opintoihin liittyvän kliinisen hoitotyön harjoittelun. Teemahaastatteluihin kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tuloksista ilmeni, että terveydenhoitajaopiskelijoiden työhyvinvointia edistävät voimavaratekijät olivat vapaa-aika, kouluyhteisön tuki, yksilön piirteet, opiskelijan osaamisen tason huomioiminen, opiskelijan kokemus työnteosta harjoittelussa ja harjoittelupaikan myönteinen työyhteisö. Kun taas terveydenhoitajaopiskelijoiden työhyvinvointia estävät kuormitustekijät olivat kuormittavat työolosuhteet, työkollegoiden yhteensopimattomuus, opintoihin liittyvät kuormitukset, harjoittelupaikan toteutuksen puutteet, riittämätön palautuminen ja yksilön kokemattomuus.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää pääkaupunkiseudun ammattikorkeakouluissa opintojen kehittämisessä ja opetuksessa.