Brändi-identiteetin ja käsikirjan luominen uudelle yritykselle
Matikainen, Antton (2023)
Matikainen, Antton
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521537
Tiivistelmä
Brändi on yhä tärkeämpi kilpailutekijä markkinoilla. Usein ajatellaan, että nuoret yritykset eivät vielä omista brändiä, vaan se kuuluu vanhoille ja tunnetuille yrityksille. Brändin rakentaminen on kuitenkin syytä aloittaa heti yrityksen perustamisvaiheessa, jotta brändin muotoutumiseen voidaan vaikuttaa ja sen positiivisia vaikutuksia saadaan hyödynnettyä mahdollisimman pian.
Opinnäytetyöni aiheena oli brändi-identiteetin ja käsikirjan luominen uudelle yritykselle. Yritys oli opinnäytetyön tekijän ja hänen ystäviensä suunnitteilla oleva yritys, jonka tarkoituksena on valmistaa parametrisesti muotoiltuja huonekaluja puusta.
Yrittäjät halusivat yritykselleen selkeän brändi-identiteetin, joka sisällytettiin brändikäsikirjaan. Se on tarkoitus auttaa yritystä sen suunnan selkeyttämisessä alkutaipaleella ja toimia jatkossa apuna yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa.
Työssä käytettiin mahdollisimman tuoreita lähteitä liiketoiminnan, brändin, tuotekehityksen ja tuotteistamisen aihealueilta. Tietoperusta käsitteli brändiä, sen erilaisia määritelmiä, osa-alueita ja niiden rakentumista. Lisäksi käsiteltiin tuotteistamista ja tuotekehitystä, jotka ovat liiketoiminnan edellytyksiä, ja joiden toimintaa brändi ja yrityksen arvot ohjaavat.
Toiminnallisen osuuden lopputuotteena syntyi brändikäsikirja. Menetelminä käytettiin työpajatyöskentelyä, konsultaatiohaastatteluja, vertailua ja ideointia. Haastattelimme monia eri alojen yrittäjiä ja konsultoimme mainostoimistoa. Toiminnallinen osuus tarkoitti käytännössä yrittäjien ajatusten peilaamista tietoperustaan ja niiden viemistä brändikäsikirjaan. Opinnäytetyö prosessi aloitettiin syksyllä 2022, jolloin tietoperustaa kirjoitettiin. Toiminnallinen osuus toteutettiin pääasiassa keväällä 2023.
Opinnäytetyön lopputuotteena syntyi brändikäsikirja, joka kiteyttää yrityksen mission, vision, arvot, brändiattribuutit, position, äänensävyn, sekä tuotekehityksen ja tuotteistamisen tavoitteet. Käsikirja onnistui tuomaan yrittäjien ajatukset tekstimuotoon ja käsikirja tulee selkeyttämään yrityksen suuntaa tulevaisuudessa. Lopun pohdinnassa käsiteltiin myös tulevia kehitysehdotuksia brändikäsikirjalle. Kehitysideat ovat konkreettisia ja tulevat olemaan ajankohtaisia hyvinkin pian.
Opinnäytetyöni aiheena oli brändi-identiteetin ja käsikirjan luominen uudelle yritykselle. Yritys oli opinnäytetyön tekijän ja hänen ystäviensä suunnitteilla oleva yritys, jonka tarkoituksena on valmistaa parametrisesti muotoiltuja huonekaluja puusta.
Yrittäjät halusivat yritykselleen selkeän brändi-identiteetin, joka sisällytettiin brändikäsikirjaan. Se on tarkoitus auttaa yritystä sen suunnan selkeyttämisessä alkutaipaleella ja toimia jatkossa apuna yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa.
Työssä käytettiin mahdollisimman tuoreita lähteitä liiketoiminnan, brändin, tuotekehityksen ja tuotteistamisen aihealueilta. Tietoperusta käsitteli brändiä, sen erilaisia määritelmiä, osa-alueita ja niiden rakentumista. Lisäksi käsiteltiin tuotteistamista ja tuotekehitystä, jotka ovat liiketoiminnan edellytyksiä, ja joiden toimintaa brändi ja yrityksen arvot ohjaavat.
Toiminnallisen osuuden lopputuotteena syntyi brändikäsikirja. Menetelminä käytettiin työpajatyöskentelyä, konsultaatiohaastatteluja, vertailua ja ideointia. Haastattelimme monia eri alojen yrittäjiä ja konsultoimme mainostoimistoa. Toiminnallinen osuus tarkoitti käytännössä yrittäjien ajatusten peilaamista tietoperustaan ja niiden viemistä brändikäsikirjaan. Opinnäytetyö prosessi aloitettiin syksyllä 2022, jolloin tietoperustaa kirjoitettiin. Toiminnallinen osuus toteutettiin pääasiassa keväällä 2023.
Opinnäytetyön lopputuotteena syntyi brändikäsikirja, joka kiteyttää yrityksen mission, vision, arvot, brändiattribuutit, position, äänensävyn, sekä tuotekehityksen ja tuotteistamisen tavoitteet. Käsikirja onnistui tuomaan yrittäjien ajatukset tekstimuotoon ja käsikirja tulee selkeyttämään yrityksen suuntaa tulevaisuudessa. Lopun pohdinnassa käsiteltiin myös tulevia kehitysehdotuksia brändikäsikirjalle. Kehitysideat ovat konkreettisia ja tulevat olemaan ajankohtaisia hyvinkin pian.