Työnantajakuva ja rekrytointiprosessi korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta
Rainio, Karoliina (2022)
Rainio, Karoliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521661
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia työnantajakuvaa ja rekrytointiprosessia korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta sekä löytää sellaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat työnantajakuvaan ja kokemukseen rekrytointiprosessista. Kohderyhmänä toimivat eri alojen korkeakouluopiskelijat.
Viitekehys muodostui erilaisista kirjallisuuslähteistä, kuten ammattikirjallisuudesta, internetartikkeleista ja blogiteksteistä. Aihealueina viitekehyksessä olivat työnantajakuva, työnantajakuvan kehittäminen sekä rekrytointiprosessi ja hakijakokemus.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitua haastattelua hyödyntäen, jonka kysymykset olivat ennalta määriteltyjä haastateltaville, mutta järjestys saattoi vaihtua. Tutkimukseen osallistui viisi eri alojen korkeakouluopiskelijaa. Haastatteluissa esitetyt kysymykset pohjautuivat viitekehyksen teemoihin.
Tästä opinnäytetyöstä saatujen tulosten perusteella voitiin todeta, että uramahdollisuudet ohjaavat korkeakouluopiskelijoiden hakupäätöstä ja vaikuttavat työnantajakuvaan positiivisesti. Lisäksi muiden negatiivisten kokemusten koettiin vaikuttavan kielteisesti työnantajakuvaan ja negatiivisia kokemuksia pidettiin luotettavampana lähteenä kuin yrityksen omaa markkinointiviestintää työnantajakuvasta. Positiiviseen työnantajakuvaan vaikuttivat myös palkkataso, työilmapiiri ja yrityksen arvot. Rekrytointiprosessin tärkeimmiksi elementeiksi koettiin ajantasainen ja nopea viestintä haun etenemisestä sekä tiedottaminen valinnoista.
Yhteenvetona voidaan todeta, että yritysten olisi hyvä panostaa työnantajakuvassaan uramahdollisuuksista viestimiseen ja hakijaviestintään. Toisaalta niiden tulisi myös huolehtia jo olemassa olevien työntekijöiden positiivisesta työnantajakuvasta, koska nämä toimivat yrityksen kasvoina ja jakavat kokemuksiaan tuttavillensa. Näin ollen he pystyvät vahvistamaan myös ulkoista työnantajakuvaansa muille sidosryhmille ja potentiaalisille työntekijöille.
Viitekehys muodostui erilaisista kirjallisuuslähteistä, kuten ammattikirjallisuudesta, internetartikkeleista ja blogiteksteistä. Aihealueina viitekehyksessä olivat työnantajakuva, työnantajakuvan kehittäminen sekä rekrytointiprosessi ja hakijakokemus.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitua haastattelua hyödyntäen, jonka kysymykset olivat ennalta määriteltyjä haastateltaville, mutta järjestys saattoi vaihtua. Tutkimukseen osallistui viisi eri alojen korkeakouluopiskelijaa. Haastatteluissa esitetyt kysymykset pohjautuivat viitekehyksen teemoihin.
Tästä opinnäytetyöstä saatujen tulosten perusteella voitiin todeta, että uramahdollisuudet ohjaavat korkeakouluopiskelijoiden hakupäätöstä ja vaikuttavat työnantajakuvaan positiivisesti. Lisäksi muiden negatiivisten kokemusten koettiin vaikuttavan kielteisesti työnantajakuvaan ja negatiivisia kokemuksia pidettiin luotettavampana lähteenä kuin yrityksen omaa markkinointiviestintää työnantajakuvasta. Positiiviseen työnantajakuvaan vaikuttivat myös palkkataso, työilmapiiri ja yrityksen arvot. Rekrytointiprosessin tärkeimmiksi elementeiksi koettiin ajantasainen ja nopea viestintä haun etenemisestä sekä tiedottaminen valinnoista.
Yhteenvetona voidaan todeta, että yritysten olisi hyvä panostaa työnantajakuvassaan uramahdollisuuksista viestimiseen ja hakijaviestintään. Toisaalta niiden tulisi myös huolehtia jo olemassa olevien työntekijöiden positiivisesta työnantajakuvasta, koska nämä toimivat yrityksen kasvoina ja jakavat kokemuksiaan tuttavillensa. Näin ollen he pystyvät vahvistamaan myös ulkoista työnantajakuvaansa muille sidosryhmille ja potentiaalisille työntekijöille.