Sisäisen viestinnän ja toiminnan käsikirja : palvelumuotoilun keinoin
Reiman, Tiina (2023)
Reiman, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521468
Tiivistelmä
Organisaatio, jossa on toimiva sisäinen viestintä siellä työyhteisö voi hyvin, vuorovaikutus ja kuunteleminen ovat iso osa sisäistä viestintää. Sisäinen viestintä tukee organisaation arvoja, strategiaa ja visiota. Kun viestintää on suunniteltu ja kehitetty se tukee hyvinvointia ja selkeyttää työtä.
Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää Ylöjärven kaupungin siivouspalveluiden sisäistä viestintää. Kehittämistyön avulla pyrittiin korjaamaan työhyvinvointikyselyssä esille nousseita epäkohtia ja parantamaan lähiesihenkilöiden sekä työntekijöiden välistä viestintää sekä vuorovaikutusta. Tavoitteena oli myös selkeyttää työnkuvia, viestintävälineitä ja tuoda suunnitelmallisuutta koko siivousorganisaation toimintaa.
Menetelmäksi valikoitui palvelumuotoilu ja työkaluksi tuplatimantti malli. Yhteiskehittämisen tarkoituksena oli löytää toimivat viestintämenetelmät moniin eri osaalueisiin. Osallistamalla koko henkilöstöä päästiin kokonaisuuteen kiinni palvelun käyttäjän näkökulmasta. Palvelumuotoilu kehitti myös vuorovaikutus ja kuuntelutaitoja ja saatiin koko organisaation kulttuuria kehitettyä vuorovaikutteisemmaksi.
Työ vei aikaa melkein kaksi vuotta. Palvelumuotoilun prosessin mukaan kulkenut kehittämistyö venyi protojen testausten myötä. Välillä palattiin taaksepäin, kun protojen testauksessa ilmeni haasteita ja palvelua piti entisestään kehittää, niin että se palveli käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla.
Kehittämisen lopputuloksena syntyi siivouspalveluille sisäisen viestinnän ja toiminnan käsikirja. Työn aikana lähiesihenkilöiden toimintatavat yhtenäistyivät. Palaverit alettiin suunnittelemaan yhdessä ja ne olivat samanlaiset jokaiselle tiimille. Kaikki tiimit saivat viestit yhtä aikaa, kanavat ja välineet selkeytyivät. Viestinnän selkeyttämisen myötä lähiesihenkilöille jäi aikaa henkilöstön kuuntelemiseen ja vuorovaikutukseen. Koko toiminta selkeytyi myös vuositasolla toiminnan suunnittelulla.
Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää Ylöjärven kaupungin siivouspalveluiden sisäistä viestintää. Kehittämistyön avulla pyrittiin korjaamaan työhyvinvointikyselyssä esille nousseita epäkohtia ja parantamaan lähiesihenkilöiden sekä työntekijöiden välistä viestintää sekä vuorovaikutusta. Tavoitteena oli myös selkeyttää työnkuvia, viestintävälineitä ja tuoda suunnitelmallisuutta koko siivousorganisaation toimintaa.
Menetelmäksi valikoitui palvelumuotoilu ja työkaluksi tuplatimantti malli. Yhteiskehittämisen tarkoituksena oli löytää toimivat viestintämenetelmät moniin eri osaalueisiin. Osallistamalla koko henkilöstöä päästiin kokonaisuuteen kiinni palvelun käyttäjän näkökulmasta. Palvelumuotoilu kehitti myös vuorovaikutus ja kuuntelutaitoja ja saatiin koko organisaation kulttuuria kehitettyä vuorovaikutteisemmaksi.
Työ vei aikaa melkein kaksi vuotta. Palvelumuotoilun prosessin mukaan kulkenut kehittämistyö venyi protojen testausten myötä. Välillä palattiin taaksepäin, kun protojen testauksessa ilmeni haasteita ja palvelua piti entisestään kehittää, niin että se palveli käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla.
Kehittämisen lopputuloksena syntyi siivouspalveluille sisäisen viestinnän ja toiminnan käsikirja. Työn aikana lähiesihenkilöiden toimintatavat yhtenäistyivät. Palaverit alettiin suunnittelemaan yhdessä ja ne olivat samanlaiset jokaiselle tiimille. Kaikki tiimit saivat viestit yhtä aikaa, kanavat ja välineet selkeytyivät. Viestinnän selkeyttämisen myötä lähiesihenkilöille jäi aikaa henkilöstön kuuntelemiseen ja vuorovaikutukseen. Koko toiminta selkeytyi myös vuositasolla toiminnan suunnittelulla.