Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Sony Music Finlandille
Turunen, Vera (2023)
Turunen, Vera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521678
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite, eli tehtävä, on kehittää sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Sony Music Finlandille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii musiikkipalveluja tuottava levy-yhtiö Sony Music Finland. Sony Music on suuri globaali yritys, jonka alle kuuluu monia muita kansainvälisiä levy-yhtiöitä, kuten Columbia Records, RCA Records, sekä Epic Records. Tämä opinnäytetyö keskittyy vain Suomen päätyyn eli Helsingissä toimipisteensä omaavaan Sony Music Finlandiin ja sen sosiaalisen median kanaviin.
Toimeksiantajalla on aktiivisessa käytössään monia sosiaalisen median alustoja, mutta toimeksi-antajan pyynnöstä tässä opinnäytetyössä keskitytään Instagramiin ja TikTokiin. Tavoitteena on luoda edellä mainituille kanaville markkinointisuunnitelma jo olemassa olevan toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syyskuussa 2022 ja saatiin valmiiksi toukokuussa 2023.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Työ koostuu teoriaosuudesta sekä produktista. Teoriaosuus käsittelee digitaalista markkinointia sekä markkinointia yleisenä käsitteenä, tämän jälkeen kerrotaan MRACE-mallista ja sen hyödyntämisestä suunnitelman tukena ja käydään läpi valitut sosiaalisen median alustat. Kolmannessa osiossa käsitellään musiikkimarkkinointia Suomessa sekä Sony Music Finlandin tämänhetkistä markkinointia. Lopuksi käydään läpi työn produkti eli sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Kaikki työssä annetut ehdotukset ovat toimeksiantajan muokattavissa tarpeen mukaan.
Toimeksiantajalla on aktiivisessa käytössään monia sosiaalisen median alustoja, mutta toimeksi-antajan pyynnöstä tässä opinnäytetyössä keskitytään Instagramiin ja TikTokiin. Tavoitteena on luoda edellä mainituille kanaville markkinointisuunnitelma jo olemassa olevan toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syyskuussa 2022 ja saatiin valmiiksi toukokuussa 2023.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Työ koostuu teoriaosuudesta sekä produktista. Teoriaosuus käsittelee digitaalista markkinointia sekä markkinointia yleisenä käsitteenä, tämän jälkeen kerrotaan MRACE-mallista ja sen hyödyntämisestä suunnitelman tukena ja käydään läpi valitut sosiaalisen median alustat. Kolmannessa osiossa käsitellään musiikkimarkkinointia Suomessa sekä Sony Music Finlandin tämänhetkistä markkinointia. Lopuksi käydään läpi työn produkti eli sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Kaikki työssä annetut ehdotukset ovat toimeksiantajan muokattavissa tarpeen mukaan.