Kontekstuaalista oppimista tukevat kalusteratkaisut
Hirvonen, Susanna (2023)
Hirvonen, Susanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521733
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään konseptisuunnitelma peruskoulun luokkatilan kalustuksesta. Suunnitelman tavoitteena on tunnistaa perusopetuksen vaatimukset kalustukselle ja sitä kautta kehittää luokkatilan suunnittelua. Peruskoulun oppimistulokset ja kouluviihtyvyys ovat olleet uutisoinnissa viime aikoina paljon, minkä vuoksi on kiinnostavaa selvittää fyysisen oppimisympäristön vaikutuksia opetukseen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu oppimisympäristösuunnittelusta, osallistavasta suunnittelusta sekä kalustuksen merkityksestä oppimistilanteissa. Keskeisiä termejä työssä ovat käyttäjälähtöisyys, kalustus, toiminnallisuus sekä viihtyisyys.
Opinnäytetyö koostuu tutkimusosuudesta ja suunnitteluosuudesta. Tutkimusosuudessa analysoidaan kerättyä tietoa perusopetuksen fyysisen ympäristön muodostavista tekijöistä ja hyödynnetään sitä suunnitteluosuuden pohjana. Tutkimuksen keinoina käytetään havainnointia, haastattelua ja oppilaille suunnattua työpajaa. Suunnitteluosuudessa määritetään luokkatilassa tarvittavien kalusteiden ominaisuuksia ja mitoituksia sekä kalusteille että niiden tarvitsemalle tilalle.
Opinnäytetyö toimii oppaana suunnittelijalle, mutta tarjoaa myös tuoreen katsauksen perusopetuksen fyysiseen oppimisympäristöön vaikuttavista tekijöistä. Työssä ei oteta kantaa suoranaisesti suunnitelman kustannuksiin, mutta suunnitelmassa käytetyt valinnat on tehty huomioiden kestävä kehitys ja sitä kautta kustannustehokkuus. Työtä olisi mahdollista jatkokehittää tekemällä vielä laajempaa tutkimusta ja toteuttamalla suunnitelman mukaisia testitiloja.
Opinnäytetyö koostuu tutkimusosuudesta ja suunnitteluosuudesta. Tutkimusosuudessa analysoidaan kerättyä tietoa perusopetuksen fyysisen ympäristön muodostavista tekijöistä ja hyödynnetään sitä suunnitteluosuuden pohjana. Tutkimuksen keinoina käytetään havainnointia, haastattelua ja oppilaille suunnattua työpajaa. Suunnitteluosuudessa määritetään luokkatilassa tarvittavien kalusteiden ominaisuuksia ja mitoituksia sekä kalusteille että niiden tarvitsemalle tilalle.
Opinnäytetyö toimii oppaana suunnittelijalle, mutta tarjoaa myös tuoreen katsauksen perusopetuksen fyysiseen oppimisympäristöön vaikuttavista tekijöistä. Työssä ei oteta kantaa suoranaisesti suunnitelman kustannuksiin, mutta suunnitelmassa käytetyt valinnat on tehty huomioiden kestävä kehitys ja sitä kautta kustannustehokkuus. Työtä olisi mahdollista jatkokehittää tekemällä vielä laajempaa tutkimusta ja toteuttamalla suunnitelman mukaisia testitiloja.