Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaksi menetelmää, yksi tarkoitus: kaksi musiikin opetusmenetelmää kitaransoiton opetuksessa

Rosnell, Jaakko (2023)

 
Avaa tiedosto
Rosnell_Jaakko.pdf (450.9Kt)
Lataukset: 


Rosnell, Jaakko
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521711
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kaksi musiikin opetusmenetelmää. Pyrin kirjallisuuden ja asiantuntijahaastattelun avulla etsimään perusteluja menetelmien sisältöihin liittyviin valintoihin ja siihen, miten ne soveltuvat lasten kitaransoiton opetukseen. Työn tarkoituksena oli luoda katsaus musiikin opetusmenetelmiin the guitar ABC ja eläinkuvanuotit ja tutkia, ovatko menetelmien sisältöön liittyvät valinnat esimerkiksi värityksestä, nuottien koon muokkauksesta, symboliikasta ja rajauksesta musiikin opetusmenetelmissä yhtenäinen tapa edistää oppimista. Pyrin myös selvittämään, onko näille valinnoille löydettävissä tieteellistä perustaa.

Colourstrings-menetelmään pohjautuva the guitar ABC on suosittu kitaravihko, jota myydään monikielisenä tuotteena kansainvälisesti. Eläinkuvanuotit on musiikin alkeisopetuksen selkomateriaali, joka on viime vuosina saavuttanut huomiota helposti lähestyttävänä menetelmänä, erityisesti musiikkialan ulkopuolella.

Työ on kolmiosainen: Ensimmäisessä osassa ovat osuudet kitaran soittotekniikasta, oppi-miskäsityksistä ja lasten musiikilliseen oppimiseen vaikuttavista tekijöistä. Toisessa osassa esitellään ensin lyhyesti menetelmien kehitykseen vaikuttaneet Kodály-konsepti ja co-lourstrings-menetelmä. Osiossa esitellään lyhyesti the guitar ABC:n ja Eläinkuvanuottien tärkein sisältö. Kolmanneksi reflektoidaan tekijän omaa kokemusta Eläinkuvanuottien käytöstä opetustyössä sekä käsitellään aineistosta nousseita näkökulmia. Pohdinnassa esitellään aineistosta nousseita, tekijän mielestä tärkeitä näkökulmia.

Opinnäytetyön päätelmien mukaan menetelmät soveltuvat lasten kitaransoiton opetukseen. Vastauksia sisältöjen valintojen herättämiin kysymyksiin oli löydettävissä oppimiskäsityksistä, lapsilähtöisestä pedagogiikasta ja muista lapsen musiikilliseen kehitykseen liittyvistä tekijöistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste